- 86% voor veiligheid volwassen inzittenden, 84% voor veiligheid kinderen
- Verbeterde score op testonderdeel Rijhulpsystemen: 81%
- Nieuwe testresultaten blijven tot eind 2028 van kracht
De ŠKODA OCTAVIA heeft zijn maximale veiligheidsscore van 5 sterren glansrijk verdedigd in de vernieuwde Euro NCAP-crashtest. Op basis van de aangescherpte testcriteria die de onafhankelijke organisatie eerder dit jaar heeft doorgevoerd, scoort de OCTAVIA nu 81% van het maximum haalbare puntenaantal. De nieuwe testresultaten blijven tot en met 2028 van kracht voor de EU, Groot-Brittannië en Noorwegen.
De vierde generatie van de ŠKODA OCTAVIA kan ook op basis van EuroNCAP’s aangescherpte testcriteria nog steeds worden gerekend tot de veiligste auto’s in zijn klasse. Voor de veiligheid van volwassen inzittenden scoort de OCTAVIA 86%, voor de veiligheid van kinderen kent EuroNCAP een score van 84% toe. Vergeleken met de resultaten uit 2019, toen de huidige OCTAVIA voor het eerst door EuroNCAP werd getest, is op het onderdeel ‘Rijhulpsystemen’ zelfs een hogere score gehaald: 81%. Opnieuw kent EuroNCAP de ŠKODA OCTAVIA een rating toe van 5 sterren.
Nog rijkere veiligheidsuitrusting
In juni 2022 completeerde ŠKODA AUTO de veiligheidsuitrusting van de OCTAVIA met een knieairbag voor de bestuurder en een centrale airbag tussen de bestuurder en bijrijder. Tevens zijn de rijhulpsystemen voorbereid op een automatisch remingreep bij een dreigende aanrijding op een kruising of bijvoorbeeld met een fietser. Aan de vermoeidheidsherkenning is een audiovisuele waarschuwing toegevoegd.
Strengere tests voor nog realistischere simulatie van ongevallen
Sinds 2020 hanteert EuroNCAP nieuwe testmethoden, waarmee ongelukken nog realistischer gesimuleerd kunnen worden en de gevolgen van een ongeval nauwkeuriger in kaart te brengen zijn. Zo gebruikt EuroNCAP nu bijvoorbeeld een met 50 km/h bewegende barrière van 1.400 kilo, waar de testauto – die eveneens 50 km/h rijdt – frontaal tegenaan rijdt. Met de nieuwe generatie THOR-50M testdummies zijn veel realistischere metingen mogelijk. Sinds 2022 stelt EuroNCAP bovendien zwaardere eisen aan de veiligheidsuitrusting en rijhulpsystemen van de geteste auto’s. EuroNCAP beoordeelt elke auto in vier verschillende categorieën: veiligheid volwassen inzittenden, veiligheid inzittende kinderen, veiligheid van kwetsbare weggebruikers en rijhulpsystemen. EuroNCAP (European New Car Assessment Programme) werd opgericht in 1997.