Audi vertrouwt tijdens loodzware woestijnrally voor het eerst op duurzame brandstof op basis van restproducten
Hoger rendement dan fossiele benzine
Al sinds zijn Dakar-debuut afgelopen januari is de Audi RS Q e-tron de benchmark op het gebied van elektrische efficiency en strijd in de rallysport. De volgende stap hierin zet Audi bij de komende editie van ‘Le Dakar’, waarin het merk drie woestijnprototypes inzet, voorzien van elektrische aandrijving en een energieomvormer. Bovendien rijdt Audi de loodzware rally - van 31 december 2022 tot en met 15 januari 2023 - voor het eerst op een innovatieve brandstof.
“Naast onze elektrische auto’s en hernieuwbare elektriciteit bieden hernieuwbare brandstoffen de mogelijkheid om verbrandingsmotoren klimaatvriendelijker te laten werken”, verklaart Oliver Hoffmann, bestuurslid voor technische ontwikkeling bij Audi. “De Audi RS Q e-tron combineert beide in een innovatieve aandrijving. Hierdoor zijn we nu nog duurzamer onderweg in de zwaarst denkbare tak van de autosport.” Om de uitstoot van koolstofdioxide verder te verminderen, gebruikt Audi brandstof op basis van restproducten die niet concurreren met voedingsmiddelen. Hierachter zit een proces dat in eerste instantie biomassa omzet in ethanol. De uiteindelijke brandstof wordt vervolgens geproduceerd na een aantal vervolgstappen. Afgekort heet dat proces ETG - ethanol-naar-benzine. De procesingenieurs gebruiken biogene delen van planten als basisproduct.
Optimalisatie van efficiency
De tankinhoud van de RS Q e-tron bestaat voor 80 procent uit duurzame bestanddelen, waaronder ETG en e-methanol. Deze brandstof is nodig voor de energieomvormer, waarvan de verbrandingsmotor met hoge compressie werkt en daardoor zeer efficiënt elektriciteit levert voor de elektrische aandrijving. Waar het aandrijfconcept al minder brandstof nodig heeft dan conventionele systemen, is er nu dus een verdere optimalisatie. “Met dit brandstofmengsel reduceert de Audi RS Q e-tron de uitstoot van koolstofdioxide met meer dan 60 procent”, zegt Fabian Titus van de afdeling Application and Thermodynamics Development van Audi.
Deze innovatieve brandstof voldoet aan de strikte chemische specificaties van de brandstofregelgeving van de autosportkoepels FIA en ASO. Die specificaties zijn vergelijkbaar met de voorschriften voor 102 octaan brandstoffen die vrij verkrijgbaar zijn. Met deze innovatieve brandstof behaalt de verbrandingsmotor zelfs een hoger rendement dan met fossiele benzine.