Audi urbansphere concept car: ruimtelijk reizen door de metropool

  • Audi presenteert volledig autonoom rijdend ‘ruimteconcept’
  • Hightech interieur ontworpen als belevingswereld
  • Wereldpremière op de Beijing Auto Show 2022


Audi presenteert op de Beijing Auto Show 2022 de urbansphere concept. Dit studiemodel is specifiek ontworpen voor het verkeer in drukke Chinese metropolen, waar persoonlijke ruimte schaars is. Nooit eerder had een Audi zo’n ruim interieur als in de urbansphere concept. Innovatieve digitale technologie maakt van het studiemodel een geheel nieuwe belevingswereld.

De Audi urbansphere concept is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Audi’s designstudio’s in Beijing en Ingolstadt. Met zijn ruimtelijke interieur dient de urbansphere concept als lounge op wielen of als mobiel kantoor, met de luxe van volledige privacy en een groot aantal hightech features. Wanneer de Audi urbansphere concept volledig autonoom rijdt (level 4), verdwijnen het stuur, de pedalen en displays, en verandert het interieur in een interactieve belevingswereld.

Architectuur - de inzittenden als uitgangspunt

Na de skysphere en grandsphere is de Audi urbansphere het derde model uit een serie van drie concept cars die Audi’s toekomstvisie op het gebied van premium-mobiliteit - met de inzittenden als uitgangspunt - weerspiegelt. Alle drie de studiemodellen zijn voorbereid op volledig autonoom autorijden (level 4), een technologie die Audi samen met CARIAD – de software-denktank van de Volkswagen Groep – in de tweede helft van dit decennium introduceert.

De Audi urbansphere concept is met een lengte van 5,51 meter, een breedte van 2,01 meter en een hoogte van 1,78 meter de grootste auto uit de sphere-serie. De urbansphere is van binnenuit naar buiten ontworpen, geheel rondom de inzittenden, en heeft een ongeëvenaarde wielbasis van 3,40 meter. Bij het design van het interieur werd niet gekeken naar het aantal zitplaatsen of opbergvakjes, maar vooral naar de behoefte van de inzittenden aan zoveel mogelijk bewegingsvrijheid.


Als autonoom rijdende auto (level 4) ontneemt de Audi urbansphere concept zijn bestuurder zoveel mogelijk stress van het autorijden. Onderweg kunnen de inzittenden gebruikmaken van een groot aantal uitgebreid te configureren systemen voor communicatie, werk en ontspanning. De Audi urbansphere concept is niet alleen een voertuig om van A naar B te reizen, maar ook een platform voor nieuwe reiservaringen, met een haast oneindig aantal mogelijkheden op het gebied van communicatie en entertainment. De Audi urbansphere concept is in staat zijn passagiers thuis op te halen en zelf te zoeken naar een parkeerplaats of laadstation.

Het interieur - vorm en functie

De portieren van de Audi urbansphere concept openen in tegengestelde richting – B-stijlen ontbreken. De stoelen draaien automatisch naar buiten, en een rode loper van licht op de grond heet de passagiers welkom. De vier individuele, draaibare stoelen bieden business-class luxe en comfort: in de Relax- of Entertainment-modus zorgen de rugleuning en beensteunen voor een ontspannen zithouding. Wanneer de passagiers achterin – samen of afzonderlijk van elkaar – een speelfilm willen kijken of deel willen nemen aan een online vergadering, schuift vanuit het dak een transparant, grootformaat OLED-beeldscherm omlaag. Het ‘bioscoopscherm’ beslaat de volledige breedte van de auto.

Net als bij de grandsphere concept vormt het interieur van de urbansphere concept een mix van ruimte en design, digitale technologie en natuurlijke hoogwaardige materialen als wol, hout en synthetische bekleding – afkomstig van duurzame bronnen. Zacht beige en grijstinten benadrukken de horizontale architectuur, terwijl de donkergroene schalen van de stoelen de zintuigen ontspanning bieden. Het stuur, de pedalen en het instrumentarium verdwijnen in het autonome rijprogramma uit het zicht. Wanneer de bestuurder zelf de controle weer overneemt, worden de displays geprojecteerd op de houten lijst onder de voorruit, over de gehele breedte van de auto of gesegmenteerd voor de bestuurder en bijrijder. Het innovatieve MMI touchless response kan worden bediend met de draaiende ring en knoppen, of door middel van oogbewegingen in combinatie met gebaren.

Aandrijving en opladen

De Audi urbansphere concept kan zich meten met de beste auto’s uit het topsegment. Het onderstel met luchtvering is afgestemd op maximum comfort, terwijl de meesturende achterwielen garant staan voor stuurgemak in druk stadsverkeer. Het PPE-platform (Premium Platform Electric) dient als basis voor de Audi urbansphere concept. Net als bij de grandsphere concept ligt het 120 kWh accupakket geheel tussen de voor- en achteras. Twee elektromotoren leveren een totaal vermogen van 295 kW en een gecombineerd koppel van 695 Newtonmeter.

Het 800 Volt laadsysteem staat garant voor een maximum laadvermogen van 270 kW. Tien minuten laden volstaat voor een actieradius van 300 kilometer. In slechts 25 minuten wordt het 120 kWh accupakket opgeladen van 5 procent tot een niveau van 80 procent. De Audi urbansphere concept heeft een actieradius van meer dan 750 kilometer* (berekend naar WLTP-norm).

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.