- Nieuwe spoordienst gaat meer dan 20.000 auto’s per jaar vervoeren en bespaart 2.400 truckritten over de weg
- CO2-besparing in wegverkeer: 18 wagons nemen elke treinrit 200 auto’s mee
- Nieuwe service onderdeel van ‘Move to Zerø’-plan van SEAT om impact van productie tot nul te reduceren
SEAT zet een nieuwe stap in zijn ‘Move to Zerø’-strategie om in 2050 volledig CO2-neutraal te produceren. Een nieuwe spoordienst gaat de fabriek nabij Barcelona verbinden met de Volkswagen Autoeuropa-fabriek in Palmela (Portugal). Sinds deze maand rijdt deze dienst eenmaal per week tussen de twee fabrieken heen en weer, waarbij er naar verwachting meer dan 20.000 auto’s per jaar over de spoorlijn worden vervoerd. Dat heeft als effect dat 2.400 vrachtwagenritten kunnen worden geschrapt en de CO2-uitstoot met 43% zal verminderen.
Tot nu toe werden SEAT's die in Barcelona werden geproduceerd per trein naar Madrid vervoerd en van daaruit per truck afgeleverd bij de verschillende dealers. Met deze nieuwe spoorlijn komen de auto’s direct aan bij de Palmela-fabriek in Portugal, vanwaar ze nog een laatste keer per vrachtwagen worden vervoerd naar het distributiedepot in Azambuja, 75 kilometer verderop. Op de terugreis neemt de trein auto’s mee die zijn vervaardigd in Palmela en brengt die over het spoor naar de haven van Barcelona. Van daaruit gaan ze over de weg naar verschillende regio's van Spanje, Zuid-Frankrijk en per schip naar bestemmingen in de Middellandse Zee.
“De trein is een milieuvriendelijk, kosteneffectief en efficiënt transportmiddel. Daarom helpt deze nieuwe dienst tussen de fabrieken in Barcelona en Palmela ons om vooruitgang te boeken in ons streven om de ecologische voetafdruk van het voertuigtransport te verkleinen en brengt het ons dichter bij onze doel van duurzame logistiek,” zegt Herbert Steiner, Vice-President voor Productie en Logistiek bij SEAT. “Dit project maakt deel uit van de 'One Production'-strategie van de fabrieken van de Volkswagen Groep op het Iberisch schiereiland. Onze strategie streeft ernaar de middelen te optimaliseren, synergieën tussen productiecentra te genereren en de efficiëntie te verhogen.”
De nieuwe treindienst bestaat in eerste instantie uit 16 wagons met een gezamenlijke lengte van 500 meter en kan tot 184 auto’s per rit vervoeren. Het is de bedoeling dat de trein er vanaf 2023 nog twee extra wagons bij krijgt en dan een lengte van maximaal 550 meter heeft, waardoor ongeveer 200 auto’s kunnen worden getransporteerd.
Het voorkomen van 2.400 ritten over de weg betekent een reductie van bijna duizend ton CO2. In 2024 wordt emissieneutraliteit bereikt met de inzet van hybride locomotieven, waarmee op de complete route van het traject elektrisch kan worden gereden.
De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.