Audi voorziet de nieuwe Q8 e-tron van veiligheidscomponenten die voor het eerst zijn gemaakt van kunststof autoafval, te beginnen met de houders van de veiligheidsgordelsloten. Audi doet dit als onderdeel van het PlasticLoop-project in samenwerking met kunststoffabrikant LyondellBasell. Het is de eerste keer dat Audi veiligheidscomponenten vervaardigt van kunststof autoafval die door middel van chemische recycling zijn gemaakt.
In een video laat Audi zien hoe plastic auto-onderdelen die niet meer te repareren zijn, eerst worden verwijderd en vervolgens worden ontdaan van andere materialen dan kunststof, zoals metalen clips. Vervolgens worden de kunststof afvaldelen vermalen tot kleinere stukken en door middel van chemische recycling verwerkt tot pyrolyse-olie. Deze olie dient vervolgens als grondstof voor de vervaardiging van nieuwe kunststoffen, waarbij gebruik wordt gemaakt van een massabalans-benadering1. Van daarbij verkregen kunststofgranulaat worden de houders van de gordelsloten in de nieuwe Audi Q8 e-tron geproduceerd.
Door dit proces is Audi er samen met de andere projectdeelnemers in geslaagd een materiaalstroom terug te winnen die normaal gesproken alleen geschikt is voor energieterugwinning. Door deze manier van werken kan Audi langer gebruikmaken van fossiele grondstoffen en de aankoop van extra primaire materialen voor de Q8 e-tron verminderen. Onderdelen die zijn geproduceerd uit pyrolyse-olie zijn van dezelfde hoge kwaliteit als nieuw geproduceerde onderdelen en bieden identieke technische kenmerken.
1 Minstens 70 procent van het kunststofgranulaat voor de gordelsloten (inclusief vulstoffen en additieven) bestaat uit de pyrolyse-olie die via chemische recycling wordt gefabriceerd. Deze pyrolyse-olie wordt tijdens de vervaardiging van het onderdeel aan het kunststofgranulaat toegevoegd. De toewijzing van de op afval gebaseerde pyrolyse-olie aan het kunststofgranulaat vindt plaats in het kader van een massabalans-benadering. EcoCycle, een onafhankelijk extern certificeringsbureau, bevestigt dat de deelnemers aan het project de hoeveelheden fossiele grondstoffen die nodig zijn voor de houders van gordelsloten hebben vervangen door pyrolyse-olie uit autoafval van plastic. Het is de bedoeling om voldoende pyrolyse-olie te leveren voor de gehele productierun van de Audi Q8 e-tron.