ŠKODA lanceert nieuwe merkidentiteit en zet elektrificatiestrategie in een hogere versnelling

  • Nieuwe designkoers, nieuw logo en ingrijpende CI-update
  • ŠKODA VISION 7S concept car: voorbode van een nieuw elektrisch topmodel
  • Versnelde elektrificatie-aanpak: drie geheel nieuwe EV’s tot 2026
  • ŠKODA AUTO investeert € 5,6 miljard in e-mobility en € 700 miljoen in digitalisatie

ŠKODA lanceert een nieuwe merkidentiteit, als onderdeel van de NEXT LEVEL – ŠKODA STRATEGY 2030. Hierbij ligt de focus op een nieuwe designtaal, een nieuw logo en de meest ingrijpende corporate identity (CI) update in dertig jaar. Bovendien zet het Tsjechische merk de elektrificatiestrategie in een hogere versnelling: tussen nu en 2026 worden drie nieuwe, volledig elektrische modellen geïntroduceerd. Het VISION 7S studiemodel is de voorbode van een nieuw topmodel van ŠKODA. In 2030 moet meer dan 70 procent van alle in Europa verkochte ŠKODA’s elektrisch aangedreven zijn. Om dit doel te realiseren wordt de komende vijf jaar nog eens € 5,6 miljard extra in elektrische mobiliteit geïnvesteerd en € 700 miljoen in digitalisatie.

“Met de nieuwe merkidentiteit onderscheidt ŠKODA zich niet alleen nóg meer van de concurrentie, maar ook van de merken binnen de Volkswagen Groep”, verklaart Martin Jahn, lid van de Raad van Bestuur voor Sales en Marketing bij ŠKODA AUTO. “De VISION 7S laat onze nieuwe designkoers zien, die bepalend is voor alle toekomstige modellen. Maar het is niet alleen de nieuwe vormtaal die ŠKODA voor de klant nog aantrekkelijker maakt. Ook op het gebied van User Experience (UX) en connectiviteit maken we grote sprongen.”

Versnelde elektrische strategie: drie nieuwe modellen tot 2026 zijn pas het begin

Het Tsjechische merk versnelt zijn elektrificatiestrategie en introduceert tussen nu en 2026 drie volledig nieuwe elektrische modellen. Naast een kleine auto worden een compacte SUV en een 7-persoons gezinsauto ontwikkeld. De VISION 7S concept car - met een elektrisch bereik van meer dan 600 kilometer en een maximum laadvermogen van 200 kW - licht alvast een tipje van de sluier op van de nieuwe 7-zits SUV. In de transitiefase richting volledig elektrische mobiliteit in 2030 versterkt ŠKODA zijn modellenaanbod met meer efficiënte verbrandingsmotoren en de geheel nieuwe SUPERB en KODIAQ, die in de tweede helft van volgend jaar worden onthuld. In 2024 krijgt de OCTAVIA een update.

VISION 7S: 7-persoons SUV op MEB-platform met meer dan 600 kilometer rijbereik

De VISION 7S concept car is een volledig elektrische SUV met volop ruimte voor zeven inzittenden. De auto heeft tal van Simply Clever vondsten. Het studiemodel is gebaseerd op het modulaire elektrische platform (MEB) van de Volkswagen Groep. Een accupakket van 89 kWh geeft de VISION 7S een rijbereik van meer dan 600 kilometer.

Nieuwe designtaal, nieuw logo en CI-update

Vanaf volgend jaar slaat ŠKODA AUTO een nieuwe, op een elektrische en digitale toekomst gerichte designkoers in. Deze nieuwe designtaal kenmerkt zich door een helder, gereduceerd lijnenspel dat de eenvoud en waarde van de nieuwe ŠKODA-modellen onderstreept. Opvallende elementen zijn het nieuwe front met het zogenaamde ‘Tech-Deck’ en de kwalitatief hoogstaande materialen van het interieur.

Het nieuwe merklogo heeft niet langer een 3D-ontwerp. De merknaam krijgt een nieuwe typografie, waarin symmetrische vormen worden gecombineerd met rondingen en hoeken. Voor een betere herkenbaarheid wordt de vleugelvormige ‘haček’ in de letter S geïntegreerd.

Ook de CI wordt ingrijpend vernieuwd. ŠKODA hanteert voortaan twee kleuren groen, Emerald en Electric Green. Deze kleuren worden geassocieerd met ecologie, duurzaamheid en elektromobiliteit. In eerste instantie wordt de nieuwe CI toegepast in het communicatiemateriaal van ŠKODA, vanaf 2024 verschijnt de nieuwe merkidentiteit ook op de nieuwe modellen van het merk, in de infotainmentsystemen en op andere elementen van de auto’s. De vernieuwde CI wordt ook doorgevoerd op de vestigingen van de ŠKODA-dealerbedrijven.

Ambitieuze doelen op het gebied van duurzaamheid

Over de gehele waardeketen bekeken heeft ŠKODA duurzaamheid bovenaan de agenda staan. Zo gebruikt het merk bijvoorbeeld elektriciteit van hernieuwbare energiebronnen. Door in Mladá Boleslav ook accupakketten te gaan produceren, blijft de afstand van transporten kort; hiervoor gebruikt het merk twee elektrisch aangedreven vrachtwagens. Vanaf 2030 worden in de fabrieken in Tsjechië en India auto’s geproduceerd die geheel CO2-neutraal gebouwd zijn. ŠKODA’s productiefaciliteit in Vrchlabí neemt hierin een leidende rol; deze fabriek is sinds 2020 al CO2-neutraal. 

ŠKODA AUTO maakt ook zijn producten zo duurzaam mogelijk: in de ENYAQ iV bijvoorbeeld wordt 13 kilogram gerecycled plastic toegepast dat is gemaakt van afgedankte accubakken en bumpers. In de carrosserie wordt 40 procent gerecycled staal toegepast, het aandeel gerecycled aluminium bedraagt 60 procent. De zijruiten zijn gemaakt van 20 procent gerecycled glas, terwijl in de ENYAQ iV bekleding wordt gebruikt die voor 40 procent van onbewerkte wol en voor 60 procent van gerecyclede PET-flessen is gemaakt.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.