- Audi, DKW, Horch en Wanderer in 1932 samen door als Auto Union AG
- ‘De Vijfde Ring’: expositie over het verhaal achter NSU
Vier in elkaar grijpende ringen… samen vormen ze het wereldberoemde merklogo van Audi, dat sinds 29 juni 1932 de fusie symboliseert van vier voorheen onafhankelijke autofabrikanten: Audi, DKW, Horch en Wanderer. Gezamenlijk vormen ze het merk dat we vandaag-de-dag kennen als Audi AG. Nu is er echter ook ‘De Vijfde Ring’.
Op initiatief van de Staatsbank Sachsen fuseerden het voormalige Audiwerke AG, Horchwerke AG en Zschopauer Motorenwerke J. S. Rasmussen AG (DKW) op 29 juni 1932, om gezamenlijk door te gaan als Auto Union AG. De nieuwe onderneming sloot destijds tegelijkertijd een overeenkomst met Wanderer Werke AG over de aankoop en lease van Wanderer’s automobieldivisie. Na de oprichting was Auto Union AG de op één na grootste autogroep in Duitsland. Het nieuwe Audi-merklogo dat voor deze gelegenheid werd ontworpen, bestond uit vier in elkaar grijpende ringen die de onlosmakelijke eenheid van de vier oprichtende bedrijven vertegenwoordigden. De merknamen Audi, DKW, Horch en Wanderer bleven gehandhaafd. Elk van de vier merken van de groep kreeg een specifiek marktsegment toegewezen: waar DKW actief was in het motorfietsensegment en dat van de kleine auto's en Wanderer middenklassers bouwde en verkocht, leverde Audi auto's voor het luxe middensegment en Horch luxe modellen voor de topklasse.
‘De Vijfde Ring’
De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.