- Het elektronisch systeem van elke nieuwe SEAT komt tot stand als ‘bouwpakket’
- Met deze simulator kan de elektronica tot in de puntjes worden geperfectioneerd
- In de SEAT Leon staan 350 onderdelen via 1.500 kabels met elkaar in verbinding
Wie speelde vroeger niet met bouwpakketten en Lego? “Als kind kon ik niet wachten om een nieuwe bouwdoos te openen en met alle onderdeeltjes een auto of vliegtuig te bouwen”, vertelt Jesús De la Torre, hoofd van SEAT’s Electronic Tuning & Verification Center. Inmiddels construeert hij bij SEAT real-life bouwpakketten van 350 onderdelen en 1.500 kabels, om alle systemen en elektronica in nieuwe SEAT-modellen efficiënt onder te brengen en naadloos met elkaar te laten werken.
“Met uitzondering van de motor, de transmissie en het hoogspanningssysteem leggen wij een verbinding tussen alle elektrische en elektronische onderdelen” vertelt De la Torre. Er zijn meer dan 1500 kabels nodig om alle componenten – van het instrumentenpaneel tot de achterlichten, van de antenne tot de deurvergrendeling – aan te sluiten. Een proces dat in het geval van de SEAT Leon zo’n twee maanden vergde.
Samenspel van elektronica
Het complexe elektronische systeem heeft een sleutelrol in een nieuwe auto. Het is zelfs zó belangrijk, dat al twee jaar vóór de productiestart wordt begonnen met de ontwikkeling van het elektronicapakket. Gedurende het gehele ontwikkelingsproces van een auto wordt het elektronische systeem continu aangepast en verbeterd. “We moeten er zeker van zijn dat alle software en systemen uiteindelijk feilloos werken en elkaar naadloos weten te vinden,” benadrukt De la Torre.
Van elk nieuw model verschijnen meerdere motorversies en uitvoeringen. “Dat stelt ons team voor een enorme uitdaging, want voor elke motor- en uitrustingsvariant moeten we alle componenten in het systeem integreren,” legt De la Torre uit.
2,5 kilometer kabel
Bij de samenstelling van het elektronisch systeem worden alle losse kabels op grote tafels uitgelegd en één voor één aangesloten op verschillende componenten. “Onder het dashboard kunnen zelfs 250 verschillende kabels door een gat van 4 centimeter worden getrokken,” laat De la Torre zien. In totaal loopt er ongeveer 2,5 kilometer kabel door een auto – dezelfde lengte als 573 SEATs Leon achter elkaar. Verder bestaat het elektronische systeem uit zo’n 3.000 elementen. Al vroeg in het ontwikkelingsstadium wordt scherp gelet op de maatvoeringen van alle verbindingen. “Alles staat of valt bij de kwaliteit van het geheel. Als één stekkertje verkeerd of te los zit, dan heeft dat meteen effect op het functioneren van het hele systeem,” legt De la Torre uit.
‘Connected’ met de toekomst
Met de Leon – het eerste volledig ‘connected’ model van SEAT – stond het team van De la Torre al voor een grote uitdaging, maar in de toekomst wordt de ‘connectivity’ van de auto alleen nog maar complexer. “Auto’s krijgen steeds meer autonome functies, waardoor het aantal regelsystemen vanzelf toeneemt,” besluit De la Torre.