De Audi RS 6 bestaat twintig jaar; een periode waarin Audi’s powerstation zich nu al heeft ontpopt als een heuse, levende legende onder de liefhebbers. Met twintig interessante wetenswaardigheden blikt Audi Sport terug op de vele hoogtepunten die de eerste vier generaties van de veelzijdige gezinssportwagen hebben bereikt.
Wist je dat …
… het DRC-onderstel (Dynamic Ride Control) al op de eerste generatie van de RS 6 (C5) werd geïntroduceerd en op het huidige model (C8) nog steeds hetzelfde werkt?
… de bredere constructie van de RS 6 andere brandstoftanks en een langere tankvulpijp vereist? In de testfase zorgde het vullen van de benzinetank altijd voor lachende gezichten, wanneer de tank begon te ‘loeien’. Dit werd veroorzaakt door de lucht die naar buiten stroomde. Modificaties aan de tankvulpijp verhielpen dit bij het productiemodel.
… de huidige generatie van de RS 6 (C8) maar drie carrosserieplaatdelen deelt met de standaard A6 Avant? Om precies te zijn het dak, de twee voorportieren en de achterklep.
… de motor bij de C6-generatie van de RS 6 zoveel ruimte nodig had, dat het reservoir voor de koelvloeistof naar een wel erg ongebruikelijke plek moest verhuizen? Om het niveau van de koelvloeistof te controleren, moet je het rechter voorportier openen. Aan de onderkant van de A-stijl zie je het vloeistofpeil.
… de lakkleur ‘Sebringzwart Kristaleffect’ – voor het eerst exclusief leverbaar op de C8 – zijn naam te danken heeft aan de RS 6 Competition (C5) die op het circuit van Sebring in Florida debuteerde? Dat was tijdens een race van de SCCA (Sportscar Club of America) op 14 maart 2003. Tegenwoordig verwijzen alle RS-kleuren naar beroemde circuits.
… alle generaties van de RS 6 een biturbomotor (met twee turbo’s) hebben?
… de eerste generatie van de RS 6 als eerste standaard een dubbel RS-uitlaatsysteem met ovale eindstukken had? Een dergelijk systeem wordt tegenwoordig op elk RS-model van Audi toegepast.
… alle generaties van de RS 6 quattro-aandrijving hebben?
… de platte LED-koplampen van de huidige RS 6 (C8) afkomstig zijn van de Audi A7? Ze geven de RS 6 een heel andere uitstraling. Bovendien is de RS 6 het enige model uit de A6-familie dat in Nederland standaard geleverd wordt met Audi Laserlicht.
… de voorverwarming in de C6 en C7 verwijderd moest worden? Door het formaat van het koelsysteem was hier geen ruimte meer voor. Pas in de huidige RS 6 (C8) werd voorverwarming en -ventilatie leverbaar.
… de huidige RS 6 (C8) de eerste Audi is die voor wintergebruik kan worden geleverd met winterbanden om volledig zwarte wielen?
… de RS 6 sinds de C6 is toegetreden tot de exclusieve ‘high speed club’, voor auto’s sneller dan 300 km/u?
… sierdelen van mat aluminium sinds de eerste generatie exclusief op de RS-modellen worden geleverd? Tegenwoordig kan naast mat aluminium ook worden gekozen voor hoogglans zwarte of carbon sierdelen.
… de brede constructie, die sinds de C5 wordt gebruikt, uniek is in het competitieve segment? De constructie biedt extra ruimte voor wielen met een grotere diameter, geeft de auto een gespierd uiterlijk en biedt een sportievere wegligging.
… één van de meest populaire interieurkleuren van Audi exclusive cognacbruin is? Deze kleur werd in 2004 voor het eerst gebruikt in de gelimiteerde RS 6 plus (C5). De kleur is nu optioneel verkrijgbaar, als eerbetoon aan de eerste generatie.
… de eerste RS 6 onthuld werd op de Nürburgring? Voor zijn eerste publieke optreden stelden dertig Audi-dealers hun demonstratiemodel beschikbaar voor een parade in het voorprogramma van de 24-uursrace, met 194.000 toeschouwers.
… de RS 6 Avant aanvankelijk alleen in Europa werd geleverd, maar intussen een wereldwijd succes is? Sinds de C7 wordt de RS 6 in China geleverd, sinds de C8-generatie is hij er ook in de Verenigde Staten en in Canada.
… er met de eerste generatie van de RS 6 werd geracet in Noord-Amerika? Om precies te zijn in de Speed GT-klasse van de American Le Mans Series (ALMS).
… het Pirelli Noise Cancelling System (PNCS) voor het eerst werd toegepast op de C7? Deze speciale banden maken minder afrolgeluid doordat een spons van polyurethaan in het karkas van de band is verwerkt. Het systeem absorbeert de meeste vibraties en veroorzaakt zodoende minder geluidshinder.
… de helft van alle RS 6-kopers in Europa een trekhaak bestelt? Niet voor niets is de RS 6 Avant de meest veelzijdige powerstation op de markt.
De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.