Wat zijn de kosten van elektrisch rijden?
Elektrische auto’s zijn in aanschaf vaak duurder dan brandstofauto’s, maar hebben lagere gebruikskosten. Om een goede vergelijking te maken, moeten alle kosten worden meegeteld.
Aanschafprijs
Elektrische auto’s zijn vaak duurder in aanschaf dan een vergelijkbare brandstofauto. Dit komt vooral door het kostbare accupakket van een elektrische auto. Daarnaast zijn elektrische auto’s vaak krachtiger en rijker uitgerust dan goedkope instapmodellen met een verbrandingsmotor. De verwachting is dat prijzen van de elektrische auto’s verder zullen dalen als het aanbod groeit.
Energiekosten
Hoeveel je kwijt bent aan energiekosten ligt met name aan het verbruik van de elektrische auto. Bij een laadpunt betaal je per kWh (kilowattuur) en de prijzen daarvan kunnen flink uiteenlopen. De voordeligste optie is om thuis op te laden aan een eigen laadpunt, tegen het standaardstroomtarief van zo’n 23 cent per kWh. Bij een publieke laadpunt betaal je iets meer, bij snelladers langs de snelweg zijn de laadkosten het hoogst.
Onderhoud
Posten als olie verversen, nieuwe bougies, vervanging van koppeling of distributieriem kom je niet tegen op de garagerekening van een elektrische auto. Een elektrische auto telt 10% van het aantal draaiende onderdelen in de aandrijflijn vergeleken met een brandstofauto. De grootste slijtageonderdelen bij een elektrische auto zijn banden en remmen. Die laatste gaan doorgaans een stuk langer mee door het remmen op de elektromotor.
Fiscale voordelen
De Nederlandse overheid wil elektrisch rijden op diverse manieren stimuleren. Op dit moment hebben de regelingen vooral betrekking op zakelijke rijders. Deze worden in de komende jaren wel stapsgewijs afgebouwd. Op dit moment zijn er de volgende stimuleringsmaatregelen:
- Aanschafsubsidie
- Lagere bijtelling
- Milieu-investeringsaftrek (MIA)
- Vrijstelling BPM
- Vrijstelling motorrijtuigenbelasting (MRB)
Afschrijving
Wie een auto koopt, houdt meestal ook rekening met afschrijvingskosten. De afschrijving van een elektrische auto lijkt procentueel gezien niet veel te verschillen van die van een brandstofauto. Omdat de aanschafprijs van een elektrische auto gemiddeld iets hoger ligt, is de absolute afschrijving daardoor ook iets hoger.
Privé Lease
Met privé lease kun je voor een vast bedrag per maand in een elektrische auto rijden. In het bedrag zijn alle autokosten opgenomen, behalve die om op te laden. Je hoeft zelf geen rekening te houden met kosten voor onderhoud en afschrijving.
Meer over privé lease
Subsidies en vrijstellingen
Het doel van de Nederlandse overheid is dat in 2030 alle nieuw verkochte auto’s elektrische aandrijving hebben. Ondernemers die een elektrische bedrijfswagen kopen, komen in aanmerking voor een subsidie van € 6.000,- in 2021, tot € 2.200,- in 2030. Volledig elektrische auto’s zijn bovendien tot 2025 vrijgesteld van aanschafbelasting (BPM). Ondernemers hebben ook het voordeel van de Milieu-investeringsaftrek (MIA): een aftrekpost voor duurzame auto’s.