De actieradius van een elektrische auto (ook wel: range of bereik) is de afstand die u kunt rijden op één acculading. Het is simpel gezegd het product van twee factoren: de capaciteit van het accupakket en het verbruik van de auto. U kunt de capaciteit van het accupakket vergelijken met de inhoud van de brandstoftank van een benzine/diesel auto.
Wat is de actieradius van een elektrische auto?
De actieradius van een elektrische auto, is de maximale afstand die uw auto op één acculading kan rijden, zonder tussentijds bij te laden. De actieradius is te vergelijken met het met het aantal kilometers dat een brandstofauto op één tank rijdt. Het vermogen van het accupakket en het verbruik van de elektrische auto bepalen hoe ver u kunt rijden. Net als bij een brandstofauto verbruikt een grote auto met veel gewicht en veel pk’s, meer dan een kleine auto met minder gewicht. Maar waar het bij brandstofauto’s om het aantal verbruikte liters gaat, hebben we het bij elektrische auto’s over het aantal kilowattuur (kWh).
Verbruik van een elektrische auto
Een grote en zware elektrische auto verbruikt meer elektriciteit dan een compact model. Het verbruik wordt uitgedrukt in het aantal kilowattuur (kWh) per honderd kilometer. Ook rijstijl heeft invloed op verbruik. Rijdt u defensief, gebruikt u regeneratief remmen (waarbij energie wordt teruggewonnen) en denkt u aan uw snelheid? Dan zal u een beter verbruik scoren dan wanneer u het stroompedaal diep intrapt. Ook verwarming en airconditioning kosten energie en zijn van invloed op het verbruik.
Capaciteit van het accupakket
De capaciteit van een accupakket is de hoeveelheid energie die opgeslagen kan worden (in kWh). Een groot accupakket kan in de regel meer energie opslaan dan een kleiner accupakket. Het formaat van de auto is vaak de belangrijkste beperkende factor voor de grootte van het accupakket. In een kleine auto is simpelweg geen ruimte voor een groot accupakket. Door nieuwe techniek gaat de energiedichtheid (verhouding tussen capaciteit en formaat accu) nog wel altijd omhoog.
Berekening actieradius
Fabrikanten zijn verplicht om een fabrieksopgave van het verbruik van hun auto's te geven. Op basis van die cijfers wordt ook de actieradius van elektrische auto's berekend. Alle auto's worden aan een vaste, gestandaardiseerde laboratoriumtest onderworpen: de Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP).
Ontdek onze voorraad elektrische auto's
Ontdek de actieradiussen van onze elektrische auto’s
Wat beïnvloed de actieradius van een elektrische auto?
Naast dat de zwaarte/grootte van uw auto, de CW-waarde (luchtstroom), de verwarming en de airco invloed hebben op de actieradius, heeft uw rijstijl dat ook. Rijden met een snelheid van boven de 100 km/u zorgt ervoor dat het verbruik flink stijgt. Gebruikt u de stand regeneratief remmen? (waarbij energie tijdens (af)remmen wordt teruggewonnen), dan behaalt u een beter verbruik dan wanneer u hier geen gebruik van maakt. Daarnaast zijn de route die u rijdt en het weer van invloed op de actieradius van uw elektrische auto.
Actieradius van een elektrische auto in de winter vs zomer
Accu’s presteren het beste rond de zomer, bij een temperatuur tussen de 15 en 25 graden. In de winter is de actieradius van een elektrische auto vaak een stuk kleiner. Dat komt deels doordat de batterijen bij een lage temperatuur minder efficiënt werken. Daarnaast staat ‘s winters ook de verwarming in de auto aan, wat zorgt voor een hoger verbruik en daarmee een verminderde actieradius. Nieuwere elektrische auto’s zijn voorzien van een geconditioneerd accupakket. Dit houdt in dat het accupakket kan worden gekoeld of verwarmd. Dit kost wat energie, maar omdat de accu’s op een ideale bedrijfstemperatuur worden gehouden is er een kleiner verlies van actieradius.
Welke elektrische auto’s bij a-point hebben de grootste actieradius?
Hieronder een overzicht van de elektrische modellen bij a-point en de bijhorende actieradiussen.
Elektrische modellen Audi
Merk | Model | Actieradius tot |
---|---|---|
Audi | Q8 Sportback e-tron | 595 km* |
Audi | Q8 e-tron | 578 km* |
Audi | e-tron GT | 479 km* |
Audi | RS e-tron GT | 465 km* |
Audi | Q4 e-tron | 487 km* |
Audi | Q4 Sportback e-tron | 488 km* |
Bekijk onze voorraad elektrische modellen van Audi
Elektrische modellen Volkswagen
Merk | Model | Actieradius tot |
---|---|---|
Volkswagen | ID.3 | 426 km* |
Volkswagen | ID.4 | 528 km* |
Volkswagen | ID.5 | 516 km* |
Volkswagen | ID. Buzz | 413 km* |
Volkswagen | ID. Buzz Cargo | 424 km* |
Bekijk onze voorraad elektrische modellen van Volkswagen
Elektrische modellen Škoda
Merk | Model | Actieradius tot |
---|---|---|
Škoda | Enyaq iV | 537 km* |
Škoda | Enyaq iV Coupé | 545 km* |
Bekijk onze voorraad elektrische modellen van Škoda
Kun je de actieradius van een elektrische auto vergroten?
Elke accu heeft zo zijn bereik en deze is helaas niet eindeloos, toch zijn er een aantal dingen die u kunt doen om zo veel mogelijk kilometers uit de accu van uw elektrische auto te halen.
1. Gebruik regeneratief remmen
Net als een auto met verbrandingsmotor, kan een elektrische auto bij ‘gas los’ afremmen op de motor, waardoor de auto geleidelijk vertraagt. Hoe meer energie u terugwint, hoe sterker de auto zal afremmen. Wanneer u uw voet van het pedaal haalt, remt de auto vanzelf af en gebruikt het de energie die daarbij vrijkomt om de accu op te laden. Maakt u hier slim gebruik van? Dan kunt u verder komen op één acculading en slijten de remmen van uw elektrische auto minder snel.
2. Rijd met regelmatige snelheid en anticipeer
Rijden met een regelmatige snelheid vergroot de actieradius van een elektrische auto aanzienlijk. Hoe minder u hoeft te remmen en opnieuw optrekken, hoe meer energie u kunt besparen. Anticipeer dus goed in het verkeer en kijk vooruit. Laat het pedaal op tijd los en laat de auto uitrollen bij snelheid minderen of stoppen voor een verkeerslicht.
3. Maak gebruik van Cruise control
Rijd in een regelmatig tempo en gebruik de Cruise control. Met een constante snelheid verbruikt uw auto minder energie. Gebruik dus zo vaak mogelijk de (Adaptive) Cruise control om uw snelheid constant te houden. Daarnaast is het houden van voldoende afstand met uw voorligger ook van belang, zodat u zo lang mogelijk met dezelfde snelheid kunt blijven rijden en zo energie bespaart.
4. Vermijd energievreters zoals airconditioning en verwarming
Airconditioning en verwarming zijn twee grote energieverbruikers in elektrische auto's. Ga bewust om met deze energievreters en kijk naar alternatieven om de auto op temperatuur te krijgen. Zet bijvoorbeeld eens wat vaker de stoelverwarming aan en laat de ‘gewone’ verwarming voor wat het is. Deze werken namelijk efficiënter om uw lichaam een warm gevoel te geven. U heeft het net zo warm genoeg én bespaart flink wat energie.
5. Verwarm of koel de auto aan een laadpaal
Verwarm of koel uw auto als deze aan de laadpaal staat. U gebruikt hiervoor dan de netstroom in plaats van de stroom uit de accu van uw elektrische auto. Zo houd u meer energie over voor het rijden en is het accupakket al op de optimale werktemperatuur gekomen vóór vertrek.