Cruise control kan meer dan jij denkt

Cruise control is inmiddels net zo ingeburgerd als een kopje koffie in de ochtend. Maar wat veel mensen niet weten, is dat cruise control meer kan dan alleen een constante snelheid aanhouden.

 Iets wat ook niet iedereen weet, is hoe oud cruise control is. De eerste probeersels dateren uit het begin van de 20ste eeuw! De cruise controls zoals we die nu kennen, doken voor het eerst op in de jaren 40, maar pas in de laatste tien jaar zijn ze gemeengoed geworden. De eerste Škoda met cruise control was de Škoda Octavia met modeljaar 1999. Die was nog niet standaard en kostte omgerekend zo’n 500 euro extra.  Sinds de laatste jaren kunnen cruise controls veel meer dan alleen zorgen dat je met een constante snelheid rijdt. Een voorbeeld is adaptieve cruise control. Die maakt gebruik van een camera of sensoren en hanteert een veilige afstand tot je voorligger. Die kun je vaak zelf instellen. De Octavia had wederom de primeur (modeljaar 2013). 

limmere cruise control  

Adaptieve cruise control is veel slimmer dan een gewone cruise control. “De radar-unit is gekoppeld aan de systemen van de auto. Hierdoor kan adaptieve cruise control de auto vertragen door óf af te remmen op de motor óf de remmen te activeren. Normale cruise control staat niet in verbinding met de remmen en kan alleen dit eerste. Verder kan de adaptieve variant de auto ook automatisch weer laten accelereren”, vertelt Ondřej Sychrovský die zich bij Škoda bezighoudt met cruise controls.  

Adaptieve cruise control is dus verdraaid handig. Want als de auto die voor jou rijdt, afremt, doet jouw Škoda dat ook. En wanneer je voorligger het gaspedaal weer heeft gevonden en vooruit snelt, accelereert je als het ware mee.  

Radar en camera  

Moderne systemen maken gebruik van zowel een radar als een camera. Waarom dat is, legt Ondřej uit: “De radar is een kei in het detecteren van bewegende objecten zoals auto’s en het berekenen van de afstand. Terwijl een camera uitblinkt in het opmerken van vaste objecten en hoe deze zich verhouden tot de lijnen op de weg. Dankzij deze samenwerking functioneert adaptieve cruise control in fileverkeer, waarin auto’s steeds afremmen en optrekken, maar reageert het ook op voertuigen die stilstaan.” 

Glazen bol  

Dan is er ook nog zoiets als voorspellende adaptieve cruise control die debuteerde op de gefacelifte Škoda Superb van 2019 en ook het navigatiesysteem raadpleegt. Deze ‘glazen bol’ houdt rekening met de geldende snelheidslimiet, voorspelt waar files staan en ook waar in de route zich bochten bevinden. Vervolgens wordt bepaald wanneer de snelheid van je auto omlaag moet om veilig te blijven rijden.  

    Nog een stap verder  

    Nog een stap verder is cruise control die ook data ontvangt van andere auto’s (‘vehicle-to-vehicle’) en de infrastructuur (‘vehicle-to-infrastructure’). Hiermee worden op rood springende verkeerslichten ook meegenomen en kunnen twee auto’s op een veilige afstand vlak naast elkaar rijden, zonder dat ze met elkaar in aanraking komen. Dergelijke systemen zijn volop in ontwikkeling en leverbaar op toekomstige Škoda-modellen.

    De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

    * Het genoemde aantal kilometers is de theoretische maximale actieradius volgens de WLTP testsystematiek. Deze maximale actieradius kan onder meer worden beïnvloed door de voertuigconfiguratie, acculeeftijd en -conditie, rijstijl en de gebruiks-, omgevings- en klimaatomstandigheden zoals de buitentemperatuur, de verkeerssituatie en het rijgedrag.