Wat is een plug-in hybride auto?
Wie zuiniger wil rijden, maar nog niet toe is aan de overstap naar een volledig elektrische auto, kan kiezen voor een plug-in hybride. Deze combineert de voordelen van een brandstofauto met elektrische aandrijving en een lager verbruik.
Minder brandstofverbruik
Een plug-in hybride (PHEV), werkt volgens hetzelfde principe als een hybride auto. Alleen met een grotere accu, zodat je tussen de 25 en 60 kilometer volledig elektrisch kunt rijden. Bovendien kan de accu ook aan een laadpaal worden opgeladen. Wie zijn plug-in hybride regelmatig oplaadt, vermindert benzine- of dieselverbruik. En als je veel korte stukken rijdt, kun je zelfs het grootste deel van de tijd elektrisch rijden.
Meerprijs terugverdienen
De meerprijs van een nieuwe of gebruikte plug-in hybride verdien je terug door het lage brandstofverbruik. Net als bij gewone dieselauto’s, zijn plug-in hybrides met dieselmotor vooral interessant als je heel veel kilometers maakt. De brandstofkosten zijn lager, maar de motorrijtuigenbelasting (MRB) is hoger. Een PHEV met benzinemotor kan ook al bij minder kilometers interessant zijn.
Ruim aanbod occasions én nieuwe PHEV’s
De plug-in hybride was lange tijd populair bij zakelijke rijders. Nu die leasecontracten aflopen, komen deze auto’s op de markt als occasion. Bovendien komen er steeds meer nieuwe modellen bij. In Nederland hangt de aanschafbelasting (BPM) samen met de CO2-uitstoot. Daarom betaal je minder BPM voor een plug-in hybride. Het prijsverschil met een vergelijkbare benzine- of dieselauto is daardoor kleiner dan je denkt.
Ontdek onze nieuwe hybride modellen
Opladen
Laadkosten van een PHEV kunnen sterk uiteenlopen. Een eigen laadpaal is het voordeligst en vooral interessant bij intensief gebruik van een plug-in hybride die vaak moet worden opgeladen. Je betaalt dan het tarief van je eigen energiecontract. Wel moet je zelf de aanschaf, installatie en onderhoud van je laadpaal bekostigen. Opladen bij een publieke laadpaal is iets duurder. Snelladen langs de snelweg is met een plug-in hybride niet interessant. Je betaalt daar het hoogste tarief per kWh en dat is onderaan de streep nauwelijks voordeliger dan tanken.