Audi Q6 e-tron neemt een Voorsprong door Techniek

  • Audi Q6 e-tron markeert sprong voorwaarts op gebied van prestaties, actieradius, laden en rijdynamiek

  • Actieradius tot maximaal 625 km**, snelladen met maximaal 270 kW
  • Benchmark in verlichtingstechnologie
  • Eerste model op Premium Platform Electric (PPE), ontwikkeld in samenwerking met Porsche

De Audi Q6 e-tron is voor Audi de belichaming van ‘Voorsprong door Techniek’. Het is het eerste productiemodel van Audi op het Premium Platform Electric (PPE) en is voorzien van revolutionaire technologie, infotainment en veiligheid. De Q6 e-tron onderscheidt zich door indrukwekkende rij- en laadprestaties - waaronder snelladen tot maximaal 270 kW -, en door ultieme efficiëntie en een grote actieradius.

De Audi Q6 e-tron draagt het kenmerkende design van een Audi SUV. Het samen met Porsche ontwikkelde Premium Platform Electric zorgt voor uitgebalanceerde proporties, met een lange wielbasis en korte overhangen die het dynamisch uiterlijk van Audi’s Q-modellen kenmerken. Het exterieur is dynamisch vormgegeven, met een mix van zachte vormen en scherpe vouwen. Daardoor straalt hij zelfs stilstaand dynamiek uit. De lage en strakke daklijn geeft de auto een langgerekte uitstraling. Aan de achterzijde valt de doorlopende lichtbalk op, die naadloos past in het typische Audi-design. Voor een optimale balans in het design en voor nog meer grip en rijdynamiek zijn de achterbanden van de Q6 e-tron breder dan die aan de voorzijde. De lange wielbasis van 2,90 meter zorgt voor veel beenruimte achterin en voldoende ruimte voor vijf inzittenden en hun bagage.


Ruimtelijk interieur

Het interieur van de Audi Q6 e-tron is sterk gericht op de gebruiker, met een ruimtelijk ontwerp dat elementen duidelijk op de voor- of achtergrond plaatst. Het panoramisch display van de Audi MMI en het MMI-passagiersdisplay vormen een overzichtelijk digitaal podium, terwijl deze ‘Softwrap’ een homogeen gevoel van ruimte creëert door de hele cockpit. Functionele materialen zorgen voor duidelijke differentiatie tussen de verschillende zones in het interieur, waarbij comfortgerichte gebieden zachte materialen en royale oppervlakken hebben. 

Gerecyclede materialen spelen een cruciale rol in de productie van de Audi Q6 e-tron: ze verminderen het gebruik van primaire grondstoffen, waardoor sprake is van een gesloten, duurzaam circulair productieproces. Het nieuwe PPE-platform zorgt ervoor dat het interieur van de Q6 e-tron bovendien erg gebruiksvriendelijk en ruim is. De kofferbak biedt met de achterbank omhoog een forse 526 liter aan opbergruimte. Wanneer de leuning wordt neergeklapt, neemt de opslagruimte toe tot 1.529 liter. Nog eens 64 liter aan opbergruimte is beschikbaar in de frunk onder de motorkap – een handige plek om bijvoorbeeld kleinere reistassen of de laadkabel in op te bergen.

Groot rijbereik en efficiënte laadtechnologie 

De Audi Q6 e-tron heeft krachtige elektromotoren en een lithium-ion accupakket met een bruto capaciteit van 100 kWh (94,9 kWh netto). Die zorgt voor een actieradius tot maximaal 625 km** (WLTP). Met een systeemvermogen van 285 kW (380 kW voor de SQ6 e-tron) biedt de Q6 e-tron sportieve prestaties. De auto accelereert in 5,9 seconden (4,3 seconden voor de SQ6 e-tron) van 0 naar 100 km/u, met topsnelheden die respectievelijk 210 km/u en 230 km/u bedragen.

Dankzij de standaard 800-volt technologie en een maximale laadcapaciteit van 270 kW kan de Audi Q6 e-tron ultrasnel worden geladen. Bij een geschikt laadstation (High Power Charging) is het mogelijk om in slechts tien minuten tot 255 kilometer bij te laden. Die indrukwekkende laadsnelheid is het resultaat van vernieuwde technologie op het gebied van slim thermisch beheer. Het opladen van 10 tot 80 procent duurt ongeveer 21 minuten. Met Plug & Charge autoriseert de auto zichzelf bij daarvoor geschikte laadstations zodra de laadkabel wordt aangesloten. De Audi Q6 e-tron is ook het eerste elektrische model van Audi dat de mogelijkheid biedt tot zogenaamd ‘bankladen’: bij 400-volt laadstations wordt de 800-volt batterij dan verdeeld in twee gelijke delen en parallel geladen met maximaal 135 kW. Thuisladen met een standaardlader is mogelijk tot 11 kW. Een ander belangrijk aspect voor de efficiëntie en actieradius van de Audi Q6 e-tron is het geavanceerde recuperatiesysteem. Ongeveer 95 procent van alle dagelijkse remacties kan worden afgehandeld door dit systeem, waardoor de auto tot 220 kW kan recupereren. Voor de Audi Q6 e-tron quattro bedraagt het gecombineerd energieverbruik tussen 19,4 en 17,0 kWh/100 km (WLTP)***. Voor de Audi SQ6 e-tron geldt een gecombineerd verbruik tussen 18,4 en 17,5 kWh/100 km (WLTP)***.

Groot rijbereik en efficiënte laadtechnologie 

De Audi Q6 e-tron heeft krachtige elektromotoren en een lithium-ion accupakket met een bruto capaciteit van 100 kWh (94,9 kWh netto). Die zorgt voor een actieradius tot maximaal 625 km** (WLTP). Met een systeemvermogen van 285 kW (380 kW voor de SQ6 e-tron) biedt de Q6 e-tron sportieve prestaties. De auto accelereert in 5,9 seconden (4,3 seconden voor de SQ6 e-tron) van 0 naar 100 km/u, met topsnelheden die respectievelijk 210 km/u en 230 km/u bedragen.

Dankzij de standaard 800-volt technologie en een maximale laadcapaciteit van 270 kW kan de Audi Q6 e-tron ultrasnel worden geladen. Bij een geschikt laadstation (High Power Charging) is het mogelijk om in slechts tien minuten tot 255 kilometer bij te laden. Die indrukwekkende laadsnelheid is het resultaat van vernieuwde technologie op het gebied van slim thermisch beheer. Het opladen van 10 tot 80 procent duurt ongeveer 21 minuten. Met Plug & Charge autoriseert de auto zichzelf bij daarvoor geschikte laadstations zodra de laadkabel wordt aangesloten. De Audi Q6 e-tron is ook het eerste elektrische model van Audi dat de mogelijkheid biedt tot zogenaamd ‘bankladen’: bij 400-volt laadstations wordt de 800-volt batterij dan verdeeld in twee gelijke delen en parallel geladen met maximaal 135 kW. Thuisladen met een standaardlader is mogelijk tot 11 kW. Een ander belangrijk aspect voor de efficiëntie en actieradius van de Audi Q6 e-tron is het geavanceerde recuperatiesysteem. Ongeveer 95 procent van alle dagelijkse remacties kan worden afgehandeld door dit systeem, waardoor de auto tot 220 kW kan recupereren. Voor de Audi Q6 e-tron quattro bedraagt het gecombineerd energieverbruik tussen 19,4 en 17,0 kWh/100 km (WLTP)***. Voor de Audi SQ6 e-tron geldt een gecombineerd verbruik tussen 18,4 en 17,5 kWh/100 km (WLTP)***.

Digital Stage 

Het infotainmentsysteem van de Audi Q6 e-tron luidt een nieuw tijdperk in dat wordt aangeduid als het Digital Stage. Deze omvat het Audi MMI panoramadisplay en het MMI passagiersdisplay, een belangrijk kenmerk in het interieur. Deze duidelijke schermen zijn perfect geïntegreerd en geven het interieur een ruim en luchtig gevoel. Het Audi MMI panoramadisplay heeft een gebogen design met OLED-technologie en bestaat uit de 11,9 inch Audi virtual cockpit en het 14,5 inch MMI touchdisplay. Het scherm is naar de bestuurder gericht en lijkt dankzij de sfeerverlichting te zweven. De voorpassagier beschikt ook nog over een 10,9 inch MMI-display met Active Privacy Mode, zodat de bestuurder niet wordt afgeleid. Een optie is het Augmented Reality Head-Up Display, dat relevante informatie op de voorruit projecteert. De Audi Assistent, een zelflerende spraakassistent met meer dan 800 spraakopdrachten, is geïntegreerd en wordt weergegeven op het centrale touch display en het head-up display. Het infotainmentsysteem draait op de software-architectuur van Android Automotive OS en krijgt over-the-air updates. Vanzelfsprekend zijn de connected services van Audi en de e-tron routeplanner standaard aanwezig. Het Bang & Olufsen Premium audiosysteem met twintig luidsprekers en 830 watt aan vermogen biedt een immersieve ervaring, inclusief dynamisch interactielicht (IAL) voor communicatiefuncties.

Behulpzaam en veilig 

Standaard biedt de Audi Q6 e-tron een uitgebreid scala aan rijhulpsystemen die de dagelijkse autorit en de algehele verkeersveiligheid significant verbeteren. Een innovatieve toevoeging aan de Q6 e-tron is de adaptieve rijassistent plus. Deze ondersteunt niet alleen bij acceleratie, snelheidsbehoud, afstand houden en rijstrookbegeleiding, maar maakt ook gebruik van gedetailleerde kaartgegevens en zwermdata van andere voertuigen. Hierdoor wordt het rijgedrag van de Q6 e-tron geoptimaliseerd. Dankzij de aanwezige radarsensoren, een frontcamera en ultrasone sensoren laat de Q6 e-tron zich eenvoudig en soepel besturen. Bij de introductie zijn parkeerassistentie achter, cruise control, lane departure warning, efficiency assist, active front assist en een waarschuwingssysteem voor afleiding en slaperigheid standaard inbegrepen. Klanten hebben de mogelijkheid om extra assistentiesystemen en een veiligheidspakket te kiezen als onderdeel van verschillende uitrustingspakketten.

Meer informatie over de Audi Q6 e-tron en SQ6 e-tron wordt in aanloop naar de Nederlandse marktintroductie bekendgemaakt. 

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.