Audi neemt opnieuw voorsprong dankzij Premium Platform Electric (PPE).
- Audi CEO Gernot Döllner: “PPE stelt ons in staat om technologisch geavanceerde elektrische modellen in verschillende segmenten te lanceren.”
- E³ architectuur tilt digitalisering naar nieuw niveau en wordt schaalbaar toegepast op alle toekomstige Audi’s.
De lancering van de Audi Q6 e-tron gaat gepaard met een belangrijke primeur voor Audi. Het is namelijk het eerste model van Audi op het Premium Platform Electric (PPE), dat in samenwerking met Porsche is ontwikkeld. Het PPE-platform en de E³ 1.2 elektronische architectuur die samen met CARIAD – de software-tak van de Volkswagen Groep – werd ontworpen, markeert een grote, technologische stap vooruit voor de elektrische toekomst van Audi.
“Het PPE - en daarmee de Audi Q6 e-tron modelserie - zijn de volgende technologische sprong in elektrische premium mobiliteit”, verklaarde Gernot Döllner, CEO van Audi AG, tijdens de wereldpremière van de Q6 e-tron. “Het PPE laat zien hoe we onze expertise binnen de Volkswagen Groep bundelen om elektrische mobiliteit schaalbaar te maken. Dankzij het Premium Platform Electric zijn we in staat om technologisch geavanceerde modellen in grote volumes te lanceren in verschillende segmenten, om zo ons portfolio verder te elektrificeren.” De flexibiliteit van het PPE gaat er bovendien aan bijdragen dat toekomstige Audi-modellen elk hun eigen unieke karakter krijgen, naast het karakteristieke Audi-DNA.
Nieuwe maatstaven in efficiëntie, actieradius en laadsnelheid
Als eerste model op het nieuwe PPE zet de Audi Q6 e-tron maatstaven op het gebied van efficiëntie, actieradius en laadsnelheid. De 800-volt architectuur, krachtige elektromotoren en een modern batterij- en oplaadsysteem dragen hieraan bij.
Ook biedt het PPE voldoende flexibiliteit in wielbasis, spoorbreedte en bodemvrijheid voor zowel modellen met een hoge bodem als modellen met een lage vloer.
Vooruitstrevende architectuur
De Audi Q6 e-tron heeft niet alleen als eerste het PPE-platform als basis, maar is ook het eerste model dat gebruikmaakt van de nieuwe E³ elektronische architectuur, specifiek versie 1.2 . De naam E³ staat voor end-to-end elektronische architectuur en werd ontwikkeld in samenwerking met CARIAD. Het systeem is gebaseerd op een nieuwe computerstructuur waarbij vijf krachtige computers (HPC, ofwel high-performance computing platform) alle voertuigfuncties besturen: van infotainment en rijfuncties tot semi-geautomatiseerd rijden in latere evolutiefasen. Naast een nieuw infotainmentplatform op basis van het Android Automotive-besturingssysteem biedt E³ 1.2 ook de basis voor snelle software-updates.
Welkom in de ‘digital stage’
Dankzij een reeks onderling verbonden functies kunnen klanten zich verheugen op een compleet nieuwe interieurbeleving in de Q6 e-tron. Naast nieuwe navigatie-features biedt het infotainmentsysteem ook functies als de Audi-store voor apps, die in combinatie met het nieuwe display- en bedieningsconcept voor een nog intensere beleving zorgen. Het nieuwe concept maakt gebruik van nauwkeurig geplaatste schermen om digitale content te presenteren, zodat er als het ware een digitaal podium (de ‘digital stage’) in het interieur ontstaat.
Made in Ingolstadt
De Audi Q6 e-tron wordt in Ingolstadt gemaakt en is daarmee het eerste volledig elektrische model dat in de fabriek bij Audi’s hoofdkantoor wordt gebouwd. Daarnaast beschikt Audi daar tevens over een eigen fabriek voor de assemblage van accupakketten. Deze faciliteit stelt Audi in staat om het productievolume in Ingolstadt te vergroten en daarmee creëert de onderneming tegelijkertijd nieuwe werkgelegenheid.
In Ingolstadt heeft Audi ongeveer 8.300 medewerkers van de afdelingen Productie, Technische Ontwikkeling en Verkoop opgeleid voor de lancering van de Q6 e-tron. Ook in Győr (Hongarije) is een groot aantal experts getraind op het gebied van elektrificatie. In de afgelopen twee jaar heeft Audi AG meer dan 250 miljoen euro geïnvesteerd in de opleiding en ontwikkeling van zijn werknemers.