Premium Platform Electric: de volgende generatie Audi e-mobility

  • PPE: focus op prestaties, efficiency en levensduur
  • Nieuwe elektromotoren, slim warmtemanagement: ruime range, snel laden
  • Veilige en toekomstbestendige digitalisering: nieuwe E3 1.2 architectuur

In de volgende generatie elektrisch aangedreven modellen van Audi speelt het samen met Porsche ontwikkelde Premium Platform Electric (PPE) een sleutelrol. Alle componenten van het innovatieve platform zijn met het oog op optimale prestaties, efficiency en duurzaamheid nieuw ontwikkeld. Niet alleen de elektromotoren en de elektronische aansturing, maar ook de transmissie en de hoogvoltbatterij.

De nieuwe EV’s van Audi die zijn gebaseerd op het PPE-platform, zoals de nieuwe Q6 e-tron, maken gebruik van elektromotoren die duidelijk compacter zijn dan tot nu toe gangbaar was. Zo is er 30% minder ruimte voor nodig. Daarbij zijn ze circa 20% lichter. Als de elektromotor op de vooras niet in gebruik is omdat alleen de motor achter voor de aandrijving zorgt, draait hij vrijwel weerstandloos. Ook de nieuwe hairpin-wikkeling van de elektromotoren, de oliekoeling in de stator en de elektrische oliepomp in de transmissie dragen bij aan extra efficiency. Alleen al door deze maatregelen zorgen de nieuwe elektromotoren voor 40 km extra range vergeleken met de eerste generatie Audi e-tron.

Slimme halfgeleiders, dunnere bekabeling

Ook de aansturing van de elektromotoren is met PPE een toonbeeld van efficiency. Dat komt onder meer door het gebruik van een watergekoelde inverter en siliciumcarbide-halfgeleiders, die 60% efficiënter zijn dan de tot nu toe gebruikte silicium-halfgeleiders. Deze set-up leidt tot nog eens 20 kilometer extra range. Door de 800 Volt-architectuur kan er dunnere bekabeling worden toegepast. Dit bespaart ruimte en gewicht. Ook draagt het bij aan een beperking van het gebruik van grondstoffen.

Slim warmtemanagement

Het PPE-platform maakt nog kortere laadtijden mogelijk. De basis daarvoor is de 800 Volt-architectuur, die snelladen met vermogens tot 270 kW toestaat. Mede door features die de weerstand sterk beperken, heeft Audi een optimale balans tussen energiedichtheid en laadprestaties weten te realiseren. 

Het slimme warmtemanagement speelt een sleutelrol bij het waarborgen van hoge prestaties en een lange levensduur van de accu. Dat zit hem vooral in het ‘vooruitziende karakter’. Op basis van de starttijd van de rit, navigatiegegevens, de route en het rijgedrag bepaalt dit systeem de behoefte aan koeling of opwarming. Op weg naar een snellaadstation dat in de routeplanning is opgenomen, creëert het warmtemanagement de optimale condities voor een zo kort mogelijke laadstop. Het systeem omvat ook voor- en nakoelingsfuncties. Hiermee blijft de accu zelfs bij een stilstaande auto onder alle (extreme) omstandigheden op een temperatuur die bijdraagt aan het optimaliseren van prestaties en levensduur. 

In het PPE-platform zijn een water-glycol warmtepomp en een luchtwarmtepomp geïntegreerd. Met deze combinatie is restwarmte van de aandrijflijn te gebruiken voor de verwarming van het interieur.

Sneller en verder

Met het PPE-platform worden stops voor het opladen van de accu korter. Als de accu van de Audi Q6 e-tron nog 10% resterende lading heeft, duurt het bij een snellaadstation (270 kW) onder ideale omstandigheden slechts 10 minuten om voldoende energie voor 255 kilometer extra range op te doen. Het van 10 – 80 % opladen van de accu duurt slechts 21 minuten. 

Remmen met elektromotoren

Bij dagelijks gebruik wordt zo’n 95% van alle remacties uitgevoerd door de elektromotoren. Bij het afremmen fungeren ze als generator en voeden ze de accu (recuperatie). Als het traditionele remsysteem gebruikt moet worden, zorgt ‘brake blending’ ervoor dat de overgang onmerkbaar verloopt. Het eveneens vernieuwde IBS (Intelligent Braking System) maakt zelfs as-specifieke brake blending mogelijk. Modellen die gebruik maken van het PPE-platform kunnen ‘zeilen’ zonder noemenswaardige weerstand binnen de aandrijflijn. De rijmodus ‘B’ staat voor ‘one-pedal’-rijden.

E3 1.2

In het PPE is ook de E3 1.2 elektronische architectuur geïntegreerd. Hiermee is het mogelijk om meer schermen, met een groter formaat en een hogere resolutie in het interieur te integreren. Deze architectuur is ook klaar voor over-the-air updates, bijvoorbeeld om functions on demand te activeren. Het nieuwe infotainment-platform is gebaseerd op Android Automotive. Veel functies zijn te bedienen met Audi’s zelflerende stemassistent, die wordt gevisualiseerd met een avatar in het augmented reality head-up display. Externe apps zijn ook zonder tussenkomst van een smartphone in het systeem te integreren. Daarbij is er keuze uit verschillende categorieën zoals muziek, video, gaming, navigatie, parkeren & laden, productiviteit, weer en nieuws. Uiteraard zijn smartphones ook te koppelen via Apple CarPlay en Android Auto. 

Doordat de E3 1.2 elektronische architectuur schaalbaar en toekomstbestendig is, kan het worden toegepast in verschillende modellen zolang deze gebruik maken van een gestandaardiseerde basis. Veiligheid (security by design) en de update mogelijkheden zijn vast verankerd in deze opzet. 

De praktische toepassing: Audi Q6 e-tron trapt af

De Q6 e-tron is Audi’s eerste productiemodel dat gebruikmaakt van het nieuwe PPE-platform, inclusief alle voordelen daarvan. Zo heeft hij een actieradius tot wel 625 km** en zijn de laadtijden zeer kort. Blikvangers in het interieur zijn het Audi MMI OLED-panoramadisplay met Audi virtual cockpit en een apart MMI display met Active Privacy mode voor de voorpassagier (standaard op de S edition en de SQ6 e-tron). Het augmented reality head-up display is optioneel.

Audi Q6 e-tron nu te configureren en te bestellen

De Audi Q6 e-tron is in eerste instantie leverbaar met een 100 kW accupakket en quattro vierwielaandrijving. Het gamma start met de Q6 e-tron edition met een systeemvermogen van 285 kW/388 pk. De vanafprijs van dit model bedraagt € 76.500*. Hij is er ook als Advanced edition (vanaf € 82.500*) en als sportieve S edition (vanaf € 88.500*). Daarnaast is ook het topmodel, de SQ6 e-tron met een systeemvermogen van 360 kW/490 pk, nu al te bestellen (prijzen vanaf € 101.400*). Nog dit jaar breidt Audi het gamma verder uit met modellen met achterwielaandrijving en tevens de keuze voor een 83 kWh accupakket. Daarvoor gelden indicatieve vanafprijzen van € 65.000*.

De Q6 e-tron modellen zijn nu naar eigen wens samen te stellen in de nieuwe online configurator.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.