- Onmiskenbaar ontwerp met nieuwe details zorgt voor een indrukwekkende aanwezigheid op straat
- Koplampen en achterlichten nu aanpasbaar dankzij digitale verlichtingstechnologie
- Het variabele interieurconcept biedt de ideale basis voor gezin, zaken en vrije tijd
Audi heeft opnieuw zijn vlaggenschip gezins-SUV geüpgraded met een duidelijk ontwerp en nog betere technologie. Het frisse exterieurontwerp met nieuwe voor- en achtersecties benadrukt het krachtige karakter van de SUV, die eersteklas veelzijdigheid en royale ruimte biedt voor maximaal zeven passagiers. Voor het eerst in een Q7 hebben de HD Matrix LED-koplampen met laser als extra grootlicht functie digitale dagrijlichten met selecteerbare lichthandtekeningen. Digitale OLED-achterlichten met vier selecteerbare achterlichtontwerpen completeren het lichtaanbod. Nieuwe wielen, kleuren, sierinleg, en stoelen met contrasterend stiksel geven de meest veelzijdige SUV van de Q-familie een nog hoger niveau van aanpasbaarheid. De nieuwe Audi Q7 is beschikbaar vanaf € 79.300.
Van een studie naar een succesvol productiemodel
De succesreis van de Audi Q7 begon in 2003 als een conceptauto genaamd de Audi Pikes Peak quattro op de North American International Motor Show. Bedacht als een voertuig geschikt voor alle wegen en matig off-roadgebruik, blijft de huidige Q7 - die klanten wereldwijd al 18 jaar liefhebben - trouw aan zijn deugden van ontwerp, technologie en functionaliteit. De eerste SUV van het merk met de vier ringen werd aan het publiek onthuld op de Frankfurt Motor Show (IAA) van 2005, precies op tijd voor het 25-jarig jubileum van de quattro permanente vierwielaandrijving met Torsen-middendifferentieel (40:60 voor/achter koppelverdeling). Het nieuwe "superlatief" in het SUV-segment, zoals Audi het noemde bij de lancering van de Q7, combineert gratie, sportiviteit en veelzijdigheid. Sinds de lancering wordt de Audi Q7 beschouwd als een allrounder die hoge prestige combineert met een breed scala aan toepassingen.
Zijn omvang is imposant, zijn verschijning vorstelijk: met een lengte van meer dan vijf meter, een wielbasis van ongeveer drie meter, ruimte voor zeven personen en een bagagevolume tot 2.035 liter werd de eerste generatie van de Q7 onmiddellijk het vlaggenschip in het SUV-segment. Van 2008 tot 2012 nam de Q7 V12 TDI de toppositie over - met zijn 500 pk en 1.000 Nm koppel overtrof hij alle concurrenten in het hele SUV-segment. De V12 TDI, gebouwd in de fabriek in Bratislava, was ook de eerste Audi die van de productielijn rolde met een keramisch remsysteem als standaard.
Het aanbod van benzinemotoren varieerde van 272 tot 350 pk, terwijl de diesels een vermogen hadden tot 500 pk. Vanaf het begin van de productie in 2006 tot het einde van de productie van de eerste generatie in 2015 kozen meer dan 550.000 klanten voor een Q7 van de eerste generatie.
Krachtig, ruim, elegant: Exterieur
Na de lancering van de tweede generatie met vierwielbesturing in 2015 en een eerste productupgrade in 2019, toont de nieuwe Q7 op indrukwekkende wijze zijn robuuste en elegante ontwerp met een tweede uitgebreide upgrade in 2023. De grootste en meest veelzijdige SUV in de line-up van het merk met de vier ringen heeft het moderne ontwerp van Audi. Met zijn nog meer minimalistische vorm, schone oppervlakken en uitzonderlijk grote volume staat de Q7 voor variabiliteit in elke situatie.
De overhangen en wielbasis tonen krachtige en zelfverzekerde verhoudingen die verder worden benadrukt door kenmerkende exterieurkleuren en wielen. De onmiskenbaar rechtopstaande Audi Singleframe met een achthoekig ontwerp maakt nu indruk met verticale inzetstukken. Ze hebben een traanvorm in het basisexterieur en komen in de vorm van een L in het S line-exterieur, evenals voor de SQ7 TFSI. Dit maakt bij de eerste oogopslag duidelijk dat het voertuig een Audi-topmodel is en het duidelijk onderscheidt van de A-modellen. Bovendien zorgt het nieuwe samenspel tussen de contouren van de grille en de koplampen, nu hoger gepositioneerd, voor een volledig nieuwe architectuur van de voorzijde die de krachtige en meer aanwezige uitstraling van de nieuwe Q7 duidelijk benadrukt. De zelfverzekerde uitstraling van de Q7 wordt onderstreept door de nieuwe prominente, kleurgeomlijnde luchtinlaten, die duidelijk zijn geïntegreerd in de basisarchitectuur van het voertuig.
Audi heeft systematisch de decoratieve elementen verminderd om de auto een nog duidelijkere en meer puristische uitstraling te geven. Om het basismodel en het S line-exterieurpakket in één oogopslag te onderscheiden, zijn delen van de voorbumper, deurafwerking en diffuser in het basismodel in contrasterende kleuren uitgevoerd die de robuuste off-road uitstraling benadrukken. Alle motoren van de Audi Q7 zijn voorzien van een uitlaatsysteem met functionele, visueel aantrekkelijke uitlaatpijpen. Nog nauwer afgestemd op de SQ7 TFSI valt het S line-exterieurpakket op met zijn sterk geaccentueerde zijluchtinlaten in de voorbumper, waardoor het voertuig een nog sportievere uitstraling krijgt.
De Singleframe maakt zeker indruk met zijn onafhankelijke kleurenschema. De optioneel verkrijgbare Black en Black Plus-optiekpakketten zetten opvallende accenten in het exterieur rond de Audi Singleframe, de rand op de zijramen en de voor- en achterbumpers. De nieuw ontworpen koplampen met HD Matrix LED-technologie met laser als extra grootlicht evenals de digitale dagrijlichten gepositioneerd op de bovenste horizontale rand geven de Q7 een nog krachtiger uitdrukking. In combinatie met de digitale OLED-achterlichten, die voor het eerst beschikbaar zijn voor de Q7, wordt het premiumklasse karakter van het model nog duidelijker.
Aanpasbaarheid op zijn best: Koplampen en achterlichten
Standaard verlichten krachtige LED-koplampen de weg in de Q7; Matrix LED-koplampen zijn als optie verkrijgbaar. HD Matrix LED-koplampen met het Audi laserlicht zijn ook beschikbaar. Ze werken met 24 LED's en een hoogwaardige laserdiode elk en zijn onmiddellijk herkenbaar aan een blauw sfeerlicht in de koplampen dat de precisie van de lasertechnologie symboliseert. Het laserlicht wordt actief boven 70 km/u en vergroot aanzienlijk het bereik van het grootlicht. Nieuw voor de koplampen van topkwaliteit zijn digitale dagrijlichthandtekeningen. Ze geven de Q7 zijn kenmerkende en onmiskenbare uitstraling door de gebruiker in staat te stellen een van de vier verschillende lichthandtekeningen te kiezen via de MMI. Maar niet alleen de uitgebreide functionaliteit van de koplampen is nieuw, ook hun ontwerp. De hogere positie van de dagrijlichten geeft de Q7 een breder uiterlijk en meer expressiviteit. Voor het eerst beschikt de Q7 ook over grotendeels gedigitaliseerde OLED-achterlichten (OLED = organische lichtgevende diode) als optionele extra, die ook vier digitale lichthandtekeningen bevatten.
Bovendien - zoals bij de Audi A8, Q8 en Q5 - hebben de digitale OLED-achterlichten een indicatiefunctie op afstand in combinatie met de assistentiesystemen: wanneer andere weggebruikers de stilstaande Q7 van achteren naderen tot binnen twee meter, activeren de besturingseenheden automatisch alle digitale OLED-segmenten. Extra functies zijn dynamische richtingaanwijzers en verschillende thuiskom- en vertreksequenties die overeenkomen met elke digitale lichthandtekening.
Nieuwe decors, kleuren en wielen breiden het uitrustingsgamma uit
Met de nieuwste productupgrade heeft Audi opnieuw het uitrustingsgamma voor de Q7 verfijnd. De naden op de stoelbekleding in het basismodel zijn nu standaard en hebben een contrasterende grijze kleur. Er zijn ook negen sierinlegstukken om uit te kiezen. Nieuw in het uitrustingsgamma: Natural Elm Burl Silver voor het basismodel, Matte Carbon Twill en Matte Brushed Aluminum met lineaire reliëf in zilver voor de Q7 met het S line sportpakket, evenals voor de SQ7 TFSI.
Drie nieuwe afwerkingen zijn beschikbaar waarmee klanten de Q7 verder kunnen personaliseren. Voor een bijzonder sportieve uitstraling omvat het assortiment metalen afwerkingen nu Sakhir Gold, Ascari Blue en Chili Red. Maar klanten kunnen uitkijken naar meer nieuwe functies dan alleen afwerkingen: het wielenassortiment biedt de keuze uit vijf nieuwe wielontwerpen van 20" tot 22". Zwart metallic, grijs zijde mat met glanzende zwarte inleg of zwart metallic met diamantgeslepen zwarte inleg zijn beschikbaar voor 21-inch wielen en groter.
Als onderdeel van de modelupdate breidt Audi ook het assortiment apps uit: voor het eerst kunnen passagiers rechtstreeks populaire apps van derden gebruiken (bijvoorbeeld Spotify of Amazon Music). Regelmatige software-updates en een voortdurend groeiend assortiment apps zorgen voor nog meer individualisering van het infotainmentsysteem. Een winkel met een marktspecifiek app-portfolio breidt de modulaire infotainmenttoolkit van de derde generatie (MIB 3) uit.
Op het gebied van rijhulpsystemen krijgt met name het omgevingsdisplay een upgrade. Onder andere toont de Audi virtual cockpit een rijstrookwisselwaarschuwing, andere weggebruikers (vrachtwagens, auto's en motoren), afstandswaarschuwing, kruispuntassistent en verkeerslichtinformatie online in verbluffende full HD-kwaliteit. Naast de winkel voor apps en het nieuwe omgevingsdisplay breidt de productupgrade ook de standaarduitrusting voor de Q7 uit - standaardfuncties voor de V6-verbrandingsmotoren omvatten nu 19-inch lichtmetalen wielen, het glanspakket met aluminium dakrails, een achteruitrijcamera met parkeerhulp plus en grootlichtassistent. Andere functies zijn onder andere de comfortabele middenarmsteun, smartphone-interface met geïntegreerde app-winkel, en Audi phone box.
Veilig op elk oppervlak: Ophanging met Audi's DNA
Alleen een Audi rijdt als een Audi: Zo vat het merk met de vier ringen de DNA van de rij-eigenschappen van een Audi samen, en dat geldt niet minder voor de Q7. Vijf kenmerken definiëren het rijgedrag van de Q7: gebalanceerd, solide, gecontroleerd, nauwkeurig en moeiteloos. De ophanging, besturing, aandrijving, rem- en controlesystemen spelen allemaal een sleutelrol bij het creëren van een betrouwbare, veilige en comfortabele rijervaring. Zelfs de standaarduitrusting, met zijn gebalanceerde stalen vering, zorgt voor een consistente rijervaring in de Q7. De Q7 is ook betrouwbaar en veilig als een trekvoertuig - hij kan tot 3,5 ton trekken.
Elektronisch gestuurde luchtvering met een continu aanpasbaar dempingssysteem - adaptieve luchtvering of adaptieve luchtvering sport (standaarduitrusting op de SQ7 TFSI - zijn beschikbaar als optionele uitrusting. Afhankelijk van de voorkeuren van de bestuurder en de rijsituatie past de ophanging de rijhoogte aan met maximaal 90 millimeter en biedt tegelijkertijd niveauregeling. Op de snelweg zakt de ophanging automatisch tot 30 millimeter, afhankelijk van de huidige snelheid, en met adaptieve luchtvering sport met 15 millimeter. Tijdens offroad rijden kan de "Lift"-functie in Audi drive select worden gebruikt om de bodemvrijheid bij lage snelheden met maximaal 60 millimeter te verhogen. Bovendien zorgt optionele vierwielbesturing (standaarduitrusting op de SQ7 TFSI) voor een verhoogd niveau van veiligheid en comfort. Bij lage snelheden draaien de achterwielen tot vijf graden in de tegenovergestelde richting van de voorwielen. Dit vermindert de draaicirkel met maximaal één meter en vergroot de hanteerbaarheid. Tegelijkertijd ervaart de bestuurder meer comfort en stabiliteit bij hogere snelheden omdat de achterwielen in dezelfde richting draaien als de voorwielen. Het geavanceerde veerpakket, met elektromechanische actieve rolstabilisatie en vierwielbesturing, is ook als optie beschikbaar voor de V6 TFSI en TDI. Om het rijgedrag van de Q7 te verbeteren in alledaagse situaties zoals manoeuvreren op parkeerplaatsen, parkeergarages en thuis in de garage, is het stuurmechanisme geoptimaliseerd voor meer gemak.
Een andere handige functie is Remote Park Assist Plus: het maakt gebruik van de camera in combinatie met de radar- en ultrasone sensoren om de Audi Q7 eenvoudig in nauwe parkeerplaatsen te manoeuvreren. Klanten kunnen de parkeermanoeuvre bedienen met de myAudi-app op hun smartphone. Wanneer ze klaar zijn om de parkeerplaats te verlaten, kunnen klanten de motor starten in de myAudi-app, waarna het voertuig automatisch manoeuvreert zodat ze comfortabel kunnen instappen.
Efficiënt en krachtig: Aandrijfsystemen
Het assortiment begint met de 45 TDI quattro, een drieliter dieselmotor met 170 kW (231 pk) vermogen en levert een indrukwekkend koppel van 500 Nm, dat zich uitstrekt over een plateau tussen 1.500 en 3.000 tpm. Vanuit stilstand accelereert de Audi Q7 45 TDI in 7,1 seconden. Het heeft een topsnelheid van 226 km/u. Deze motor wordt gevolgd door de 50 TDI quattro3, een krachtigere versie met 210 kW (286 pk) en 600 Nm koppel. Dit betekent dat de grote SUV van 0 naar 100 km/u accelereert in 6,1 seconden en een topsnelheid bereikt van 241 km/u. De Audi Q7 55 TFSI4 heeft een zescilinder benzinemotor met een inhoud van drie liter en directe brandstofinspuiting die 250 kW (340 pk) levert. Het levert een maximaal koppel van 500 Nm in een breed toerenbereik van 1.370 tot 4.500 tpm. Met zijn turbogeladen benzinemotor accelereert de Audi Q7 van 0 naar 100 km/u in 5,6 seconden. Het bereikt zijn elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/u.
Alle V6-motoren in de Audi Q7 hebben een trekgewicht tot 3,5 ton. Dit is ruim voldoende om campers, paardentrailers en dergelijke te trekken. Alle motoren werken samen met een achttraps tiptronic, quattro permanente vierwielaandrijving en het mild hybrid-systeem, dat het brandstofverbruik tot 0,5 liter per 100 kilometer in klantgebruik kan verbeteren. De belangrijkste componenten zijn een lithium-ionbatterij en een riemstarter/generator (BAS) die stroom levert aan het 48V-hoofdelektrisch systeem van de SUV. Tussen 55 en 160 km/u kan de Q7 zonder motor draaien wanneer de bestuurder zijn voet van het gaspedaal haalt. Na het remmen start de BAS de zescilinder snel en moeiteloos op. Het start-stopbereik begint onder de 22 km/u.
Dominant in elke situatie: de Audi SQ7 met een V8 TFSI-benzinemotor
Sportiviteit zit diep geworteld in het DNA van de nieuwe SQ7 TFSI - het imponeert met een opnieuw ontworpen spoiler aan de voorkant en een expressieve diffuser aan de achterkant. De Singleframe valt op door verticale L-vormige inlegstukken in een sportief kleurenschema. De grotere luchtinlaten hebben honingraatroosters over hun oppervlak. Kenmerkend kiest Audi voor een sportieve aluminium look voor de buitenspiegelkappen, de inleg in de Singleframe en de rand van de zijdelingse luchtinlaten. Dezelfde kleurenschema wordt ook gebruikt voor het inlegstuk in de dorpel. De Black en Black plus-optiekpakketten kunnen ook worden besteld voor de SQ7 TFSI.
Als onderdeel van de productupgrade rijdt de SQ7 TFSI1 nu op de gevestigde 4.0 TFSI met 373 kW (507 pk) en 770 Nm koppel met snel schakelende achttraps tiptronic en quattro permanente vierwielaandrijving. Met deze motor accelereert de SQ7 TFSI van 0 naar 100 km/u in slechts 4,1 seconden, met een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/u. Met zijn ontstekingsvolgorde van 1-3-7-2-6-5-4-8 levert de 4.0 TFSI een bijzonder sportieve en onderscheidende sound. Audi cilinderuitschakeling (COD) is een andere integrale component van het verminderen van het brandstofverbruik. In alledaags gebruik, als de bestuurder gas geeft in de snelheidsbereiken 35 tot 100 km/u, schakelt het systeem de tweede, derde, vierde en achtste cilinders uit. Het wordt actief gebruikt in de speciale efficiency-modus van het Audi drive select dynamische handling-systeem, evenals in de comfort, auto en dynamic-modi.
Bij lage tot gemiddelde belastingen - van 160 tot 250 Nm - en motortoerentallen tussen 950 en 2.500 tpm, met een maximale koppelbehoefte van 145 Nm, schakelt het cilinderuitschakelsysteem cilinders 2, 3, 5 en 8 uit in de hogere versnellingen door de inspuiting en ontsteking uit te schakelen en de inlaat- en uitlaatkleppen te sluiten. Het schakelproces duurt slechts milliseconden en wordt vrijwel onopgemerkt door de bestuurder. In de viertaktmodus verschuiven de bedrijfspunten in de actieve cilinders naar een hogere belasting, wat de thermische efficiëntie verhoogt, terwijl de gedeactiveerde cilinders, in wezen zonder verlies, als gasveren werken. Wanneer de bestuurder het gaspedaal indrukt, worden de gedeactiveerde cilinders onmiddellijk geactiveerd. Om het sportieve geluid te bereiken, is er een uitlaatklep in de twee buitenste uitlaten die het geluid moduleert afhankelijk van de belasting en het motortoerental.
Voor een optimale rijervaring heeft een voertuig niet alleen eersteklas motoren nodig, maar ook uitstekende ophangingscomponenten. Met het optionele geavanceerde ophangingspakket profiteren klanten ook van het sportdifferentieel. Bij het nemen van bochten bij hoge snelheden gebruikt het twee meervoudige platenkoppelingen om het koppel tussen de achterwielen te verschuiven, waardoor het wiel aan de buitenkant van de bocht, dat de betere grip heeft, het grootste aandeel krijgt. Dit, bekend als koppelvectoring, maakt het hanteren nog moeitelozer en preciezer. Bij het draaien of versnellen in een bocht wordt de grote sport-SUV-coupé letterlijk de bocht in gedrukt, waardoor de neiging tot onderstuur wordt geminimaliseerd. Het tweede onderdeel in het pakket is elektromechanische actieve rolstabilisatie (eAWS). Hier zijn beide assen uitgerust met een compacte elektrische motor gekoppeld aan een transmissie. Het verdeelt de stabilisator in twee helften. Bij rechtuit rijden kunnen ze grotendeels onafhankelijk van elkaar werken, wat de carrosseriebewegingen op ongelijke wegen vermindert. Bij sportief rijden zorgt de elektrische motor er echter voor dat de twee helften in tegengestelde richtingen draaien, waardoor ze als een geheel werken. Dit betekent dat de auto veel minder overhelt in de bocht en de stuurrespons preciezer wordt.
De eAWS wordt gevoed door een 48-volt supercondensator. De compacte, lichtgewicht energieopslageenheid, die in zeer korte tijd hoge stromen kan opnemen en afgeven, levert de twee elektrische motoren elk een maximaal vermogen van 1,5 kW.
De Audi SQ7 TFSI rolt van de productielijn met standaard 20-inch wielen en 285/45 banden. Als alternatief zijn er andere 21- en 22-inch wielen beschikbaar. De remschijven op de vooras hebben een diameter van 400 millimeter; op de achteras meten ze 350 millimeter. De zwarte remklauwen, die optioneel in rood verkrijgbaar zijn, en op de vooras dragen het S-logo dat het uiterlijk van Audi definieert.
Veelzijdig en ruim: Interieur
Zowel de vijf- als zevenzitsversies van de Audi Q7 en SQ7 TFSI combineren hoge status met alledaagse bruikbaarheid. Met hun royale lengte, hoofdruimte en elleboogruimte zowel voor als achter, bieden beide voertuigen een eersteklas, luchtig ruime sfeer. Afhankelijk van de positie van de achterste rugleuningen biedt de bagageruimte in de vijfzitsversie een volume tussen 867 liter (rugleuningen omhoog) en 1.993 liter (rugleuningen omlaag). De achterklep is standaard elektrisch aangedreven en kan optioneel worden geactiveerd met een voetgebaar. Audi biedt ook de optionele achterbank plus aan. Deze functie maakt individuele aanpassing van de lengte en rughoek van alle drie de stoelen mogelijk, zorgt altijd voor voldoende ruimte voor drie kinderzitjes en heeft een derde rij van twee elektrisch inklapbare stoelen.
De beste Q7 aller tijden, verkrijgbaar vanaf € 79.300
De marktintroductie van de Audi Q7 - met zijn herziene ontwerp, innovatieve verlichtingstechnologie en uitgebreidere uitrusting - zal plaatsvinden in het eerste kwartaal van 2024. Prijzen voor de 45 TDI quattro beginnen bij € 79.300, terwijl de 50 TDI quattro € 82.300 kost. De prijs voor de 55 TFSI quattro is € 82.500. De sportieve SQ7 TFSI begint bij € 112.000.