Vernieuwde Audi RS 3: een feest voor alle zintuigen

  • Legendarisch: krachtige vijfcilinder TFSI met unieke sound
  • Puur rijplezier: vermogen van 294 kW/400 pk, quattro, hightech onderstel
  • Kwalitatief hoogwaardig en sportief interieur, ruimte voor individuele wensen
  • Vernieuwde Audi RS 3 Sportback & Limousine: vanaf € 107.990*

De vernieuwde Audi RS 3 is sportiever dan ooit. De legendarische vijfcilinder Audi-motor met zijn indrukwekkende sound is goed voor een vermogen van 294 kW/400 pk. Daarmee, én met een aangescherpte set-up van het onderstel, heeft de RS 3 recent een nieuw record voor compacte modellen op de Nordschleife van de Nürburgring neergezet. Bovendien oogt de vernieuwde Audi RS 3 - die wederom leverbaar wordt als Sportback en Limousine - nog sportiever, waarbij ook het kwalitatief hoogwaardige interieur focust op pure dynamiek. Vanaf 22 augustus zijn de twee nieuwe modellen te configureren op Audi.nl en te bestellen vanaf € 107.990*.


De vernieuwde Audi RS 3 heeft een unieke motor: de veelvuldig onderscheiden 2.5 TFSI vijfcilinder. Deze is standaard gekoppeld aan de automatische S-tronic transmissie en goed voor een vermogen van 294 kW/400 pk en een koppel van 500 Nm. De acceleratie van 0-100 km/u vergt mede dankzij de grip van quattro vierwielaandrijving slechts 3,8 seconden, terwijl de topsnelheid maximaal 290 km/u bedraagt. De vijfcilindermotor kenmerkt zich ook door zijn unieke sound. Deze wordt nog intenser door de Dynamic-, RS Performance- of RS Torque Rear-modus te selecteren. Optioneel is het RS Sport uitlaatsysteem beschikbaar. Op de 20,832 kilometer lange Nürburgring Nordschleife heeft de vernieuwde Audi RS 3 recent een tijd van 7:33.123 minuten laten noteren. Daarmee is het de snelste compacte auto op dit veeleisende circuit.

Puur rijplezier

In de Audi RS 3 staat geavanceerde ondersteltechnologie volledig in dienst van rijplezier. De torque splitter, die een volledig variabele verdeling van de aandrijfkracht tussen de achterwielen mogelijk maakt, gaat daarvoor een slim samenspel aan met wheel-selective torque control en de adaptieve dempers van het RS sportonderstel. De centrale aansturing maakt gebruik van een verder verbeterd algoritme, waardoor de reacties nu nog scherper en preciezer zijn. Optimale stabiliteit is daarbij altijd gegarandeerd. Uiteraard kan de bestuurder via Audi drive select voor elke rit een specifieke set-up selecteren. 

Hoge bochtsnelheden

Door de centrale aansturing van alle onderstelsystemen stuurt de vernieuwde Audi RS 3 scherp in en volgt hij de lijn van de bocht buitengewoon nauwkeurig. Dat maakt hem zeer precies te plaatsen, waardoor de bestuurder sneller weer kan accelereren, met hogere bochtsnelheden als resultaat. Voor gebruik op het circuit zijn deze eigenschappen nog intenser te beleven door de RS Performance-modus te selecteren en het ESC stabiliteitscontrolesysteem volledig uit te schakelen. Door het aangepaste algoritme is overstuur nu zelfs met stuurbewegingen op te roepen. Daarmee wordt de gewenste drifthoek nog sneller bereikt. Als optie biedt Audi speciaal voor de RS 3 ontwikkelde Pirelli P Zero semi-slick banden aan.Een nieuwe fase van elektrificatie: MHEV plus voor de Audi S5 en S5 Avant

Met de 270 kW/367 pk sterke 3.0 V6 TFSI focussen de Audi S5 Limousine en S5 Avant op sportiviteit en dynamiek. De V6-krachtbron is gekoppeld aan een verder verfijnde automatische S tronic-transmissie met dubbele koppeling. quattro vierwielaandrijving en een sportdifferentieel met torque vectoring versterken het dynamische rijgedrag.

De 3.0 V6 TFSI turbo-benzinemotor in de nieuwe Audi S5 heeft MHEV plus-technologie om het brandstofverbruik en daarmee de CO2-uitstoot te beperken. Tegelijkertijd levert de 48 volt mild-hybridetechniek bij het accelereren een elektrische powerboost van maximaal 18 kW/24 pk. Tevens maakt het systeem het mogelijk om bepaalde componenten niet door de verbrandingsmotor, maar door middel van elektriciteit aan te drijven. Een voorbeeld is de elektrische airconditioning compressor, waardoor de airco ook bij uitgeschakelde motor kan blijven werken. Bij het afremmen kan de elektromotor tot 25 kW aan energie terugwinnen. Daarmee kan de Audi A5 tot op zekere hoogte volledig elektrisch manoeuvreren en parkeren. ‘Brake Blending’ zorgt ervoor dat vertragen via het remsysteem en de elektromotor onmerkbaar in elkaar over gaan.

RS 3-look

Het design van de vernieuwde Audi RS 3 onderstreept zijn nog sportievere karakter. Vergeleken met zijn voorganger is de Singleframe-grille met ruitpatroon duidelijk lager gepositioneerd en breder qua formaat. Net als de diffuser achter heeft de grille standaard een hoogglansafwerking. De functionele luchtopeningen aan weerszijden zijn afgewerkt met zwarte, verticale blades. De splitter beslaat nu de hele breedte van de auto, waarbij de drie openingen erboven een verwijzing zijn naar de Audi Sport quattro S1 Pikes Peak (1987). Ook de digitale geblokte-vlag lichtsignatuur van de dagrijverlichting is een specifiek RS 3-element. Met de optionele matrix LED-koplampen is er zelfs keuze uit drie digitale lichtsignaturen. 

De diffuser achter heeft duidelijke autosportinvloeden. Zo vallen de behuizingen voor de ovale uitlaatpijpen en de centraal geplaatste rode reflector op. De achterlichten springen in het oog door dynamische afslagverlichting in pijlvorm. De Audi RS 3 wordt standaard geleverd met matzwarte 19 inch lichtmetalen velgen in 5-Y-spaak design. Optioneel zijn velgen in een kruisspaak autosportdesign leverbaar. Verder is er keuze uit diverse exclusieve exterieurkleuren (waaronder Kyalamigroen en Kemoragrijs metallic) en met stijlvolle designpakketten als het carbon- en hoogglanspakket is de vernieuwde ‘hot hatch’ nog verder naar eigen wens samen te stellen.

Starten met de 2.0 TFSI

Bij de marktintroductie is om te beginnen de 2.0 TFSI beschikbaar. Deze efficiënte, direct ingespoten turbo-benzinemotor met variabele turbinegeometrie is er in twee vermogensversies: 110 kW/150 pk en 150 kW/204 pk. Deze laatste is er desgewenst ook met quattro vierwielaandrijving. 

Alle nieuwe Audi A5-modellen hebben standaard Audi progressive steering. Deze stuurinrichting met variabele overbrenging werkt nu nog preciezer. Optioneel is een onderstel met adaptieve demping leverbaar. Hiermee wordt de spreiding tussen comfort en dynamiek nog breder. 

De nieuwe Audi A5, waarvan de productie in het Duitse Neckarsulm plaatsvindt, wordt dit najaar in Nederland verwacht. In aanloop naar de marktintroductie maakt Audi de specificaties en prijzen bekend. Na de marktintroductie breidt Audi het A5-motorenaanbod stapsgewijs verder uit.

RS-displays

De vernieuwde Audi RS 3 heeft een Virtual cockpit plus waarbij de bestuurder kan kiezen voor de Sport-, Performance- en Runway-weergave. Nieuw daarbij is de centrale weergave van de toerenteller. Daarnaast worden ook het vermogen en koppel, de g-krachten plus acceleratie- en rondetijden getoond. Als de handmatige modus van de S tronic-transmissie is geactiveerd, geeft een schakelindicator met de kleuren groen, oranje en rood in de toerenteller de ideale schakelmomenten aan. Uiteraard geeft de Virtual cockpit ook de temperaturen van diverse vloeistoffen weer, waaronder die van de motorolie en koelvloeistof. In het infotainmentsysteem is nu bovendien een app-store geïntegreerd. Na het downloaden van de gewenste app is die via het centrale display direct te gebruiken. 

Sportieve historie

De eerste Audi RS 3 verscheen in 2011. Hij was er uitsluitend in vijfdeursuitvoering. De tweede generatie (2015-2020) was er ook als Limousine. In 2021 verscheen de derde generatie (Sportback en Limousine), waarin de torque splitter debuteerde. Alle RS 3-modellen hebben één ding gemeen: ze beschikken over de unieke vijfcilinder TFSI-motor van Audi. Tot nu toe heeft Audi al zo’n 80.000 RS 3-modellen verkocht.

De vernieuwde Audi RS 3 Sportback en Limousine zijn vanaf 22 augustus te configureren op Audi.nl en te bestellen bij de officiële Audi-dealers. In beide gevallen bedraagt de vanafprijs € 107.990*.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.