Volkswagen ID. CROSS Concept: voorbode van compacte elektrische SUV

  • Volkswagen
  • ID. CROSS Concept komt in 2026 op de markt als ID. Cross
  • Volledig elektrisch alternatief in de klasse van de T-Cross
  • Nieuwe ‘Pure Positive’ designtaal: eenvoudig, tijdloos en sympathiek
  • MEB+ met voorwielaandrijving basis voor complete generatie betaalbare elektrische modellen van Volkswagen
  • Gebouwd in de Volkswagen Navarra-fabriek in Spanje 

Volkswagen - in 2025 het grootste EV-merk van Europa – presenteert op de IAA Mobility in München de ID. CROSS Concept, als voorbode van een compacte betaalbare elektrische SUV in het segment van de succesvolle T-Cross. Net als de andere recente concept cars van het merk is ook de ID. CROSS Concept onmiskenbaar een echte Volkswagen, met een nieuw design, technologieën uit hogere segmenten, een uitstekende ergonomie en een hoogwaardige afwerking. De productieversie van de nieuwe concept car - ID. Cross genaamd - wordt in 2026 gelanceerd. 

 

De ID. CROSS Concept is ontworpen volgens de nieuwe designtaal van Volkswagen. Het ‘Pure Positive’ design is gebaseerd op drie pijlers: stabiliteit, sympathie en een ‘geheim ingrediënt’. De strakke lijnen en krachtige oppervlakken van de ID. CROSS Concept benadrukken dat dit een SUV is die trends zet in plaats van volgt, en die de identiteit van het merk naar de toekomst vertaalt. 

Het exterieur van de ID. CROSS Concept weerspiegelt zijn positieve karakter. Mede dankzij de toepassing van speciale graphics en de 3D-lichtsignatuur lijkt het alsof de auto ‘lacht’. Daarbij verwijst het ontwerp bewust naar iconen als de Golf en de Volkswagen-bus. Het ‘geheime ingrediënt’ komt onder meer terug in de karakteristieke C-stijlen en de volledig rechte raamlijn. Volkswagen benut hiermee zijn rijke erfgoed - iets waar slechts weinig volumemerken wereldwijd op kunnen bogen – en dat erfgoed blijft een essentieel onderdeel van de weg naar de toekomst. 


Compacte afmetingen, groots in ruimte

De ID. CROSS Concept is 4.161 mm lang, 1.839 mm breed, 1.588 mm hoog en heeft een wielbasis van 2.601 mm. Daarmee komt hij qua afmetingen overeen met de huidige T-Cross. Voor de wiel- en bandcombinatie geldt dat echter niet: speciaal voor de ID. CROSS Concept ontwikkelden de ontwerpers de velg ‘Balboa’. In samenwerking met Goodyear zijn bovendien unieke 235/40 R21-banden ontwikkeld, waarbij het velgontwerp naadloos doorloopt in de zijwanden van de band.

Het innovatieve platform en het slimme design hebben geresulteerd in een uitzonderlijk ruim interieur, met een bovengemiddelde bagageruimte van 450 liter en een frunk met nog eens 25 liter bergruimte. De royale breedte van de auto en het luchtige interieurdesign versterken het gevoel van ruimte. Dankzij de compacte buitenafmetingen is de ID. CROSS Concept ideaal voor stedelijk gebruik, terwijl hij zich tegelijkertijd ontpopt als een veelzijdige allrounder buiten de stad.  

Lounge op wielen met intuïtieve bediening

Het interieur van de ID. CROSS Concept is ontworpen als een oase van welzijn. De concept car valt op met zijn hoogwaardige materialen en afwerking, met onder meer stoffen bekledingen op diverse oppervlakken. De geconfigureerde licht-, geluids- en klimaatinstellingen (Atmospheres) veranderen het in de warme Vanilla Chai-tint uitgevoerde interieur in een lounge die maximaal comfort biedt. De plantmotieven op de beeldschermen en echte planten in de visueel zwevende middenconsole versterken het feelgood-effect. De grootste blikvangers in het interieur zijn de speciaal ontworpen stoelen, die volledig kunnen worden neergeklapt om als het ware een bed te creëren – een knipoog naar de iconische VW-bus.

De innovatieve cockpit combineert doordachte ergonomie met een intuïtieve bediening en zorgt zo voor maximale focus tijdens het rijden. De designers van Volkswagen hebben een harmonieuze wisselwerking gecreëerd tussen displays met overzichtelijke menustructuren, natuurlijke spraakbesturing en fysieke knoppen voor directe toegang tot functies. Het multifunctionele stuurwiel is volledig nieuw ontworpen. De twee centrale schermen van de ID. CROSS Concept zijn 11 en 13 inch groot voor respectievelijk het digitale instrumentarium en het centrale touchdisplay van het infotainmentsysteem.

De volgende fase in elektromobiliteit: MEB+

De voorwielaangedreven ID. CROSS Concept is gebaseerd op het modulaire MEB-platform, dat in de toekomst wordt doorontwikkeld naar MEB+, met verbeteringen op het gebied van motoren, accu’s en software. Vanaf volgend jaar introduceert Volkswagen een nieuwe softwaregeneratie die voor klanten merkbare functionele verbeteringen gaat opleveren. MEB+ maakt het mogelijk om de productieversie van de ID. CROSS Concept en de nieuwe ID. Polo uit te rusten met hoogwaardige technologie, terwijl ze betaalbaar blijven. 

De elektromotor van de concept car levert 155 kW (211 pk) en drijft de voorwielen aan. Het WLTP-bereik wordt geschat op maximaal 420 kilometer*. Naar verwachting heeft de ID. CROSS Concept een kogeldruk van 75 kg, genoeg voor twee e-bikes, en een maximaal geremd aanhangwagengewicht van 1.200 kg.

Vier nieuwe compacte elektrische modellen in 2026

De lancering van de ID. CROSS Concept volgt op de recente onthullingen van de ID. 2all, ID. GTI Concept en ID.1 EVERY1 concept cars. De productieversies van deze vier compacte elektrische concept cars, waarmee Volkswagen elektrisch rijden betaalbaarder en bereikbaarder maakt dan ooit, komen vanaf 2026 op de markt. De wereldpremière van de nieuwe ID. Polo staat gepland voor de eerste helft van 2026 en de ID. Polo GTI wordt kort daarna gepresenteerd. Deze modellen zijn op de IAA Mobility al te zien in gecamoufleerde vorm. De productieversie van de ID. CROSS Concept – de ID. Cross – beleeft zijn wereldpremière in de zomer van 2026, die van de ID. EVERY1 volgt in 2027. De naam van die laatste is nog niet bekend. De productieversie van de ID. CROSS zal in Spanje worden geproduceerd.

-