Volkswagens steeds veiliger door ervaringen van honderdduizenden Volkswagen-rijders

Steeds meer Volkswagens bieden extra veiligheid en rijcomfort dankzij de geavanceerde functies van Connected Travel Assist: de slimme bijrijder die online informatie gebruikt. De geavanceerde functies worden gestaag over alle modellen uitgerold en in de toekomst ook steeds verder ontwikkeld. Daarbij wordt slim gebruikgemaakt van een immens groot bestand van online data. Zo speelt de auto intelligent in op de wegomstandigheden door de eigen snelheid en positie op de weg aan te passen, vooruitlopend op situaties als een scherpe bocht, een snelheidsbeperking of bij het naderen van een rotonde. Er wordt ook gebruikgemaakt van de gegevens van Volkswagen-rijders, om Connected Travel Assist doorlopend te verbeteren.

Connected Travel Assist is de online versie van het bekende Travel Assist-systeem van Volkswagen, dat bijdraagt aan een veilige rit door actief afstand te houden, optimaal een rijstrook te volgen of actief ondersteunt bij het wisselen van rijbaan. Door te leren van de ‘plaatselijke ervaring’ van ontelbare Volkswagens die over dezelfde route rijden, kent de auto de actuele wegsituatie tot in detail.  Dat gaat zo ver, dat het systeem ook reageert en optimaal ondersteunt wanneer bijvoorbeeld de belijning van de weg onzichtbaar is. Denk aan een glimmend wegdek door een laagstaande zon en sneeuw of herfstbladeren op de weg. Of een nieuw aangelegd stuk asfalt waar de strepen nog niet zijn aangebracht.

Zwermgegevens

Hoe dat kan? In technische termen maakt Connected Travel Assist gebruik van de ‘zwermgegevens’ die zijn opgeslagen in de cloud van Volkswagen. Voor het gemak: een draadloos vergaarde en immens grote database. Die gegevens worden  - vanzelfsprekend volledig anoniem – vergaard door de honderdduizenden Volkswagens die er eerder reden. Op de ontwikkelingsafdeling legt R&D-technicus Sebastian Busch de werking van het systeem wat verder uit. “Je zou kunnen stellen dat je, op plekken waar je niet eerder bent geweest, dankzij Connected Travel Assist toch rijdt alsof je er dagelijks komt. Daarvoor put je Volkswagen uit de verzamelde informatie van honderdduizenden rijders. Die omschrijven wij als de ‘zwerm’. Een groot pluspunt is dat het wordt ondersteund met hardware die grotendeels al in de auto aanwezig is. De frontcamera herkent en rubriceert continu alles wat er vooruit te zien is: lijnen, borden, bomen, palen, verkeerslichten, een zebra, de stoeprand…noem het maar op. Die data wordt vervolgens sterk gecomprimeerd, verstuurd en verzameld in de cloud. Het verzenden en ontvangen gebeurt via een gewone verbinding zoals die van je mobiele telefoon.”

Extreem gedetailleerde kaart

Kort-door-de-bocht omschreven ontstaat daarmee een uitzonderlijk gedetailleerde kaart die inmiddels heel Europa beslaat. En per minuut wordt aangevuld, zeker wanneer de situatie verandert. Maar hoe profiteert de auto daar dan van? “Het systeem weet precies waar je rijdt. Op je route wordt telkens een brokje van een vierkante kilometer aan kaartinformatie naar de auto gestuurd. Dat kan probleemloos met een eenvoudig mobiel netwerk. Zo ontstaat een assistentie- en veiligheidssysteem dat ‘bovenop’ de ingebouwde rijhulp veiligheids- en comfortsystemen komt. Die kijken letterlijk en figuurlijk vooruit.”, onderstreept Busch.

De technicus benadrukt dat de informatie veel verfijnder is dan bij een klassiek navigatiesysteem en bijvoorbeeld ook ‘weet’ dat er aan de weg wordt gewerkt. De gewone navigatie speelt geen echte rol in dit geval. De techniek kent de weg als een local, wanneer je in een vreemde stad bent. Je zult dus niet worden verrast door zaken als een verkeersheuvel of een scherpe bocht waar je niet doorheen kunt kijken. Een Volkswagen brengt je dus niet zomaar waar je moet zijn; hij maakt, dankzij de slimme breinen achter Connected Travel Assist, de weg ernaartoe zo veilig als hij kan.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

* Het genoemde aantal kilometers is de theoretische maximale actieradius volgens de WLTP testsystematiek. Deze maximale actieradius kan onder meer worden beïnvloed door de voertuigconfiguratie, acculeeftijd en -conditie, rijstijl en de gebruiks-, omgevings- en klimaatomstandigheden zoals de buitentemperatuur, de verkeerssituatie en het rijgedrag.