Als je in een elektrische auto rijdt, betaal je momenteel geen wegenbelasting. Maar hoe zit dat in 2025 en verder? Betaal je dan wel wegenbelasting? En zo ja, hoeveel precies?
Dat EV-eigenaren geen wegenbelasting (mrb, motorrijtuigenbelasting) hoeven te betalen, is een stimuleringsmaatregel van vorige kabinetten. Elektrische auto’s kennen geen CO2-emissie en zijn een belangrijk instrument om de algehele CO2-uitstoot naar beneden te brengen. Tegelijkertijd is de wegenbelasting voor de regering een bron van inkomsten en kon je erop wachten dat er iets zou veranderen.
Lange tijd bestond er veel onzekerheid over de vraag of je als eigenaar van een elektrische auto wel of geen wegenbelasting zou gaan betalen. Maar inmiddels is er meer duidelijkheid.
In 2025 kwarttarief wegenbelasting elektrische auto
Wie een elektrische auto heeft, zoals de Škoda Elroq, de Škoda Enyaq of de Škoda Enyaq Coupé, gaat vanaf 2025 wegenbelasting betalen, maar nog niet de volle mep. In 2025 geldt een kwarttarief. Dat wil zeggen dat je 75 procent korting krijgt op het benzinetarief. Maar hoe ziet het er daarna uit?
Vanaf 2026 tot en met 2029 krijg je nog 25 procent korting op de wegenbelasting. Oftewel: je gaat 75 procent betalen. Vooralsnog blijft het benzinetarief hierbij het uitgangspunt vormen. Pas vanaf 2030 verdwijnt de korting op wegenbelasting helemaal en betaal je het volledige tarief. Al volgt mogelijk een correctie op gewicht vanwege de batterij die elektrische auto’s hebben.
Als we de Enyaq 50 met een gewicht van 1876 kg als uitgangspunt nemen, ziet de wegenbelasting er als volgt uit: limmere cruise control
Adaptieve cruise control is veel slimmer dan een gewone cruise control. “De radar-unit is gekoppeld aan de systemen van de auto. Hierdoor kan adaptieve cruise control de auto vertragen door óf af te remmen op de motor óf de remmen te activeren. Normale cruise control staat niet in verbinding met de remmen en kan alleen dit eerste. Verder kan de adaptieve variant de auto ook automatisch weer laten accelereren”, vertelt Ondřej Sychrovský die zich bij Škoda bezighoudt met cruise controls.
Adaptieve cruise control is dus verdraaid handig. Want als de auto die voor jou rijdt, afremt, doet jouw Škoda dat ook. En wanneer je voorligger het gaspedaal weer heeft gevonden en vooruit snelt, accelereert je als het ware mee.
De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.
* Het genoemde aantal kilometers is de theoretische maximale actieradius volgens de WLTP testsystematiek. Deze maximale actieradius kan onder meer worden beïnvloed door de voertuigconfiguratie, acculeeftijd en -conditie, rijstijl en de gebruiks-, omgevings- en klimaatomstandigheden zoals de buitentemperatuur, de verkeerssituatie en het rijgedrag.