40 jaar SEAT in Nederland: van Ronda tot Oh ja!

  • Debuut SEAT Ronda in 1983
  • Nederland eerste land buiten Spanje waar SEAT werd verkocht

SEAT is vandaag - 3 februari - op de kop af veertig jaar actief op de Nederlandse markt en niet meer weg te denken uit het hedendaagse verkeersbeeld. Vier decennia geleden zette een kleine Nederlandse importeur de eerste voorzichtige stappen en introduceerde de Ronda als eerste SEAT in Nederland. De rest is geschiedenis, maar wel een prachtige geschiedenis waarin verkooptoppers als de Ibiza en Leon en internationale toppers als Shakira en Armin van Buuren het succes van SEAT in Nederland een gezicht gaven. Veertig jaar SEAT in Nederland, een overzicht van vele ‘Oh ja!’ momenten.

Vier decennia SEAT in Nederland begonnen feitelijk met de internationale lancering van de SEAT Ronda in 1983, waarmee de Sociedad Español de Automóviles de Turismo S.A. startte met haar exportactiviteiten. Nederland beet het spits af en werd het eerste land buiten Spanje waar het merk vertegenwoordigd was, via de toenmalige SEAT-importeur Nibhart Car. In dat eerste jaar verkocht die al 1.152 Ronda’s in ons land, waarvan er in totaal bijna 6.400 de landsgrenzen over kwamen.

Nog datzelfde jaar volgde de SEAT Fura, maar het was vooral de in 1984 gelanceerde Ibiza die het merk SEAT in Nederland echt op de kaart zette. Het succes van dat model zorgde ervoor dat de Nederlandse dealerorganisatie in Nederland zich in rap tempo uitbreidde naar een landelijk dekkend netwerk van SEAT-vestigingen. Dat gebeurde overigens grotendeels onder leiding van de nieuwe SEAT-importeur Pon Car, die in 1986 de importactiviteiten van het merk overnam van Nibhart Car. Alleen al van die eerste generatie Ibiza verkocht SEAT in Nederland ruim 42.000 auto’s, en de tweede, derde en vierde generatie onderstreepten de populariteit van het compacte model nog eens extra.

Leon: de tweede pijler onder SEAT

Andere highlights uit de periode tot 2000 waren onder andere de SEATs Malaga, Marbella, Toledo, Alhambra en Arosa. Vanaf 2000 was het na de Ibiza echter vooral de SEAT Leon waarmee het merk echt positie in Nederland verwierf. Op basis van Volkswagen-technologie en voorzien van een sportief design en een bovengemiddeld complete uitrusting zorgde de Leon er voor dat SEAT in het segment van de compacte middenklasse een populaire keuze werd, zeker ook onder zakelijke rijders.

SUV-offensief

De afgelopen jaren verwierf SEAT verder terrein in Nederland met de lancering van een omvangrijk SUV-offensief, dat in 2016 werd ingezet met de introductie van de SEAT Ateca en SEAT Arona, kort daarna gevolgd door de grote Tarraco. Dit drietal neemt inmiddels een fors deel van de Nederlandse SEAT-verkopen voor hun rekening. Nog zo’n verfrissende highlight was de Mii, de kleine, praktische stadsauto van SEAT, waarvan de 100% elektrische Mii electric-versie tevens SEAT’s eerste volledig elektrische productieauto markeerde.

Van WTCC tot Shakira

Naast het succes van de modellen is het met name ook het sportieve, vlotte imago waarmee SEAT zich de afgelopen decennia op succesvolle wijze heeft onderscheiden. De betrokkenheid in de nationale en internationale autosport speelde daarin jarenlang een belangrijke rol. Bijvoorbeeld in het World Touring Car Championship (WTCC), waarin de Nederlandse SEAT-importeur met het eigen ‘SEAT Team Holland’ en coureur Tom Coronel jarenlang uitkwam. Maar ook het partnership met grootschalige evenementen – waaronder de spectaculaire Red Bull Air Race en het Primavera Sound-festival - en artiesten van internationale allure, zoals Shakira en Armin van Buuren, gaven SEAT een geheel eigen gezicht.

Beat the Expected: net even anders

Anno 2023 is SEAT in Nederland een automerk dat zowel particuliere als zakelijke automobilisten een alternatief biedt waarmee ze zich kunnen onderscheiden. Onder de overkoepelende merkparaplu ‘Beat the Expected’ laat SEAT zien dat het de dingen net even anders doet dan anderen. En daagt het Nederlandse automobilisten uit om zo nu en dan eens een andere afslag te nemen; even buiten de lijntjes te scheuren en hun hart te volgen.

40 jaar SEAT in Nederland: historische highlights

1983: SEAT debuteert in Nederland. Toenmalig importeur Nibhart Car lanceert de SEAT Ronda.
1984: SEAT Fura wordt in Nederland het tweede SEAT-model na de Ronda.
1984: Eerste generatie SEAT Ibiza ziet het levenslicht en groeit uit tot SEAT’s bestverkochte model ooit.
1985: Malaga versterkt modelaanbod SEAT in Nederland, verkoopmijlpaal van 10.000 verkochte SEATs in Nederland wordt al na twee jaar bereikt, start SEAT bedrijfswagens.
1986: Pon’s Automobielhandel neemt importactiviteiten SEAT over van Nibhart Car en bouwt distributienetwerk in Nederland verder uit.
1987: SEAT Marbella op basis van succesvolle FIAT Panda in de Nederlandse showrooms, nieuwe SEAT Terra versterkt aanbod lichte bedrijfswagens.
1991: SEAT debuteert in middenklasse met eerste generatie Toledo.
1993: Tweede generatie Ibiza zet succes van eerste generatie voort.
1994: Nederlands modelprogramma SEAT wordt verder verbreed met de nieuwe Cordoba.
1996: Debuut SEAT Alhambra, SEAT Inca arriveert in Nederland als nieuwe kleine besteller.
1997: SEAT breidt modelprogramma aan onderkant uit met SEAT Arosa stadsauto.
1999: Tweede generatie Toledo zet SEAT in de zakelijke middenklasse pas echt op de kaart, tevens de auto waarmee Tom Coronel later voor SEAT debuteert in het World Touring Car Championship.
2000: SEAT zet voet aan wal in de compacte middenklasse met de Leon, na de Ibiza het bestverkochte model in Nederland ‘to date’. Het jaar 2000 is tevens het beste verkoopjaar voor SEAT in zijn Nederlandse geschiedenis met in totaal 24.249 verkochte auto’s (geel en grijs kenteken).
2001: SEAT realiseert met 3,7% zijn hoogste marktaandeel ooit in de Nederlandse markt voor personenauto’s en lichte bestelauto’s, derde generatie Ibiza staat in de startblokken.
2002: Nieuwe versie van de vierdeurs Cordoba op Ibiza-basis maakt zijn opwachting.
2004: Debuut SEAT Altea en nieuwe Toledo op basis van succesvolle SEAT Leon.
2005: Tweede generatie SEAT Leon bezorgt SEAT een grote schare zakelijke rijders en maakt later furore in het World Touring Car Championship als eerste raceauto met een dieselkrachtbron. Het werd onder andere het wapen van SEAT Team Holland en Tom Coronel.
2005: SEAT gaat langdurige samenwerking aan met ’s werelds beste DJ Armin van Buuren.
2006: Altea XL Stationwagon biedt SEAT-kopers nog meer ruimte.
2008: Nieuwe generatie Ibiza 5-deurs in de showroom, gevolgd door de 3-deurs SC en later de ST.
2011: Recordaantal van 13.500 Ibiza’s 1.2 TDI met 14% bijtelling verkocht.
2012: SEAT maakt rentree in de klasse van de kleine stadsauto’s met de SEAT Mii.
2013: De derde generatie SEAT Leon maakt zijn opwachting als 5-deurs en voor het eerst ook als driedeurs SC, later in het jaar gevolgd door een ST stationwagon. SEAT verkoopt dat jaar liefst 6.500 Leons 1.6 TDI met 14% bijtelling.
2014: Nederlander Patrick Wuijts wordt uitgeroepen tot ’s werelds beste SEAT-monteur.
2016: SEAT lanceert een omvangrijk SUV-offensief met de Ateca en Arona, in 2019 gevolgd door de Tarraco.
2019: Met de Mii electric lanceert SEAT zijn allereerste 100% elektrische productieauto.
2020: De vierde generatie van de SEAT Leon debuteert in Nederland.
2021: SEAT introduceert de vierde-generatie Ibiza en SEAT online sales.
2021: De nieuwe merkcampagne ‘Beat the Expected’ weerspiegelt het SEAT van de ‘twenties’.
2022: SEAT lanceert flexibel maandabonnement.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.